Mobinfo.cz » Operátoři, Vodafone

Férové tarify: revoluce ano, ale…


Vodafone včera představil šest Férových tarifů, které podle pozvánky na tiskovou konferenci měly změnit český mobilní trh. Tarify jsme vám ihned po ukončení tiskové konference představili v rychlém přehledovém článku, nyní se podrobněji podíváme na to, do jaké míry se povedla ta avizovaná změna trhu a co by naopak zasloužilo ještě trochu pilování.

Nejprve rychlé shrnutí, i když podrobnosti najdete ve zmíněném představovacím článku. K dispozici je šestice tarifů s účtováním po sekundách, neomezenými SMS (až na jednu výjimku platí volné SMS do všech sítí) a určitým objemem dat. Volání se vztahuje kromě všech českých sítí i na sítě v řadě zahraničních zemí.

Revoluce první: data, i když je nechceš

Operátoři si neustále stěžují, že o internet v mobilu není takový zájem, jak by si přáli, a jejich draze budované chytré sítě nejsou ani zdaleka využité. Miliony a miliardy investované do reklamy na chytré služby či chytré telefony přicházejí vniveč. Pravděpodobně dle hesla „když to nejde po dobrém, půjde to po zlém“ se tak postupně všichni tři čeští operátoři rozhodli, že do uživatelů ten mobilní internet nacpou násilím, i kdyby ho nakrásně odmítali.

Součástí všech Férových tarifů je tak trochu neférově i datový balíček. Kdo internet nepoužívá má, smůlu, kdo chce více dat, musí si dokoupit další FUP stejně jako doposud. K podobnému kroku sáhl nejprve T-Mobile v rámci své tarifní řady S námi, následovalo O2 s Chytrými Neony a Chytrými studentskými tarify. Vodafone proto nemohl zůstat pozadu.

Revoluce druhá: volné SMS

Zájem zákazníků o textové zprávy dlouhodobě klesá. Častěji si zavoláme nebo napíšeme přes internet (zejména pokud nám operátor vnutil internet i do mobilu, takže jsme pořád na příjmu), pošleme zprávu na Facebooku apod. Operátoři tento trend přiznávají při komentování svých finančních výsledků.

z tohoto důvodu osvícení operátoři (tedy zejména ti zahraniční) již delší dobu dávají SMS zdarma, třeba jen do vlastní sítě. V Česku s touto výhodou jako první přišlo O2 v rámci tarifů Neon, kde se velikost výhody měnila v závislosti na zvoleném tarifu – někdo psal SMS jen do vlastní sítě, někdo všude. Podobně pojal SMS T-Mobile ve svých tarifech S námi, zde je to zase omezeno časově – někdo píše SMS v noci, někdo neustále.

Vodafone tedy přišel s Férovými tarify a volnými SMS kdykoliv a kamkoliv (s jedinou výjimkou nejnižšího tarifu, který má neomezené SMS jen do vlastní sítě). Ano, je to změna, ale ne, není to revoluce. Ostatní v Česku to již mají, v cizině je to běžnější.

Revoluce třetí: volání do ciziny

Když už jsem předchozí kapitolu skončil odkazem na zahraničí, ještě chvíli u toho setrvám. V rámci Férových tarifů můžete totiž volné minuty (pardon, sekundy) využít i na volání do vybraných zemí. Uznávám, toto je výhoda, kterou dosud nikdo jiný nenabízí.

Spolu s protagonisty filmu Pelíšky se ale ptám: „Komu tím prospějete?“. Vzpomenete si, kdy jste naposledy volali někomu do ciziny? A tím myslím skutečné zahraniční číslo, nikoli českého občana (tedy s českým mobilem) na dovolené. Tuto výhodu využijí příslušníci zahraničních minorit, Vietnamci, Ukrajinci, Slováci, Číňané a další, kteří díky ní budou moci volat levněji svým rodinám. Ostatní si toho užijí asi jen velmi zřídka.

Revoluce čtvrtá: konečně sekundy

Asi hlavním tahákem, na němž Vodafone své Férové tarify staví, je účtování po sekundách od samého začátku hovoru. O rozdílu mezi různými schématy bylo popsáno již mnoho papíru, přesto je ale nesporné, že čím menší účtovací jednotku použijete, tím přesněji hovor zaúčtujete.

V dávných dobách pevných linek jsme účtovali po imuplzech, které mohly trvat i několik minut. Současní operátoři účtují po minutách (61 sekundový hovor bude účtován jako dvouminutový), po první minutě po půlminutách (61 sekundový hovor bude započten jako 90 sekundový) nebo po první minutě po sekundách (61 sekundový hovor bude účtován jako 61 sekundový, ale 59 sekundový vás bude stát jako 60 sekundový).

Vodafone na tiskové konferenci ukazoval, kolik procent můžete průměrně ušetřit, pokud přejdete z minutového či půlminutového účtování na sekundové. Osobně se domnívám, že při přechodu z účtování 60+1 na 1+1 už tak velká úspora není. Jen málokdy telefonujete skutečně tak krátce, abyste se vešli do minuty, a jestli vám operátor naúčtuje třeba 56 sekund nebo 60 už může být v podstatě jedno.

Souhlasím tedy s tvrzením operátora, že účtování po sekundách je férové a na českém trhu revoluční. Ve výsledku sice zákazníkovi Vodafonu zase tolik neušetří, ale lidé se SIM kartou O2 (60+60) nebo T-Mobilu (většinou 60+30) mají velmi vážný důvod k zamyšlení.

Revoluce v mezích zákona

Na nové nabídce Vodafonu je skvělé, že odvážně přináší do Česka věci, které vídáme v cenících zahraničních operátorů, a které tu už měly být dávno. Volné SMS a účtování po sekundách jsou asi nejvíce revoluční věci z Férových tarifů, automatické zařazení dat už tak pozitivně nevnímám.

Zvláštní zmínku si ale zaslouží cenová politika. Ceny i u Férových tarifů odpovídají spíše zvyklostem „specifického českého trhu“ než zavedené zahraniční praxi. Zatímco mnohokrát omílaný francouzský virtuál Free válcuje konkurenci neomezeným tarifem za cca 500 Kč, Vodafone nabízí totéž za 3 299 Kč. Vidíte ten rozdíl?

Jako jedno ze zajímavých vysvětlení se nabízí příprava před bitvou. ČTÚ v poslední době usilovně tlačí na český telekomunikační trh. Příchod nových operátorů, ať skutečných nebo virtuálních, je už na spadnutí, a jejich hlavní municí v boji o zákazníka bude právě nízká cena. Vodafone se novými tarify připravil na výhodný způsob tarifikace a konkrétní ceny může snadno transponovat níže či výše podle aktuální situace v okolí.

V souvislosti s uvedením nových tarifů nebude možné aktivovat současné Tarify na míru, a co hůř, nebude možné měnit jejich nastavení v rámci Samoobsluhy. V případě potřeby se vždy budete muset obrátit na živého operátora (který vám samozřejmě náležitě vysvětlí výhody Férových tarifů).

Nové tarify tak kromě revolučního způsobu účtování přinášejí významnou ztrátu konfigurovatelnosti a také posouvají útratu zákazníků směrem k vyšším cenám. Zatímco u Tarifů na míru jste si mohli klidně sestavit balíčky s nulovým paušálem (a vyššími cenami za volání), s Férovými tarify máte smůlu.

Reklama

Zlevněné produkty v sekci Mobilní telefony

Komentáře

Reagovat

Přidejte komentář sem, nebo trackback z vaší vlastní stránky. Můžete se také přihlásit k odběru komentářů přes RSS.

Dodržujte pravidla slušného chování a držte se tématu.


9 + = dvanáct