Mobinfo.cz » Operátoři, Vodafone

Hlas, data, telefon: Historie společnosti Vodafone


Vodafone pochází z Velké Británie a původně se jedná o vojenskou firmu. Do Česka vstoupil tak, že koupil společnost Český Mobil, provozovatele sítě Oskar. Pojďte si připomenout nejzajímavější okamžiky mobilní historie.V roce 1982 vyhrála společnost Racal, jeden z největších britských dodavatelů vojenských komunikačních technologií, soutěž na licenci k provozování britské mobilní sítě, tehdy samozřejmě analogové. Komerční start sítě Racal Vodafone se konal začátkem roku 1985, následovalo několik změn názvu a vlastnické struktury, až výsledná společnost pod názvem Vodafone Group vstoupila v roce 1991 na burzu.

Dnešní logo, uvozovka v kolečku, bylo představeno v roce 1997 a mělo vybízet lidi ke komunikaci. Ostatně, i samotný název Vodafone je čistě komunikační. Vznikl zkrácením slov voice (hlas), data (datové služby) a fone (gramaticky nesprávně zapsaný telefon). Přelomovým rokem v pravém slova smyslu je rok 2001, kdy Vodafone nejprve ve své britské síti provedl první 3G hovor a následně začal skupovat operátory v dalších zemích.

Jako první podlehl irský Eircell, z něhož se stal záhy Vodafone Ireland. V tomtéž roce Vodafone začal budovat tzv. partnerské sítě, které poskytují služby Vodafonu, aniž by je jmenovaný nadnárodní operátor musel vlastnit.

Do České republiky vstoupil Vodafone v roce 2005, kdy koupil společnost Český mobil provozující síť Oskar. Takřka okamžitě změnil značku na Oskar Vodafone, následně slovo Oskar zmizelo z názvu úplně.

Když mobil, tak Český mobil

Shrňme si stručně historii v Česku. Eurotel provozuje svou analogovu síť NMT od roku 1991, od roku 1996 pak společně s Paegasem poskytují služby sítě GSM. V roce 1999 pak probíhá výběrové řízení na třetího mobilního operátora. Vyhrává společnost Český mobil, za níž stojí kanadská telekomunikační skupina TIW. Orange zůstává poražen na druhém místě.

Český mobil se zavázal k šibeničnímu termínu spuštění sítě (byť s dnes směšným pokrytím cca 30 %) do tří měsíců. Závazek nakonec splnil, ale síť v lednu 2000 otevřel jen pro pilotní testování. Komerční start proběhl k 1. březnu téhož roku.

Licenční podmínky obsahovaly řadu dalších kroků, jejichž splněním měl Český mobil přispět k rozvoji telekomunikací v Česku. Jmenujme např. tarify s přesně stanovenými cenami (teprve nedávno zrušené Slyším Vás a Dohoda s Oskarem), vybudování výzkumného centra na ČVUT apod.

Český mobil musel být od začátku jiný, pokud chtěl na obsazeném trhu uspět. Pokoušel se nejprve oslovit lidi, kteří mobil až doposud nepotřebovali. V reklamách se tvářil jako hodný český Oskar (podařilo se mu dokonce, že všichni Oskara skloňovali jako živou bytost, tzn. bez Oskara, nikoli bez Oskaru). Nabízel férové ceny (o reklamštině tehdy ještě nepadlo ani slovo), zrušil řadu do té doby běžných poplatků (např. za aktivaci SIM karty) s poukazem, že za běžné věci se přeci neplatí (jako třeba za výhled na parníček z restaurační zahrádky).

Zrušil rozdělení dne na období ve špičce a mimo špičku (v reklamě vtipně ukazoval veřejnou toaletu, kde muž v nouzi přemýšlel, jestli má vydržet pár minut, než budou nižší ceny). K tomu připočtěte účtování hovorů po první minutě po vteřinách, kterému se zbylí dva operátoři ani nepřiblížili dodnes.

Dále pak Oskar nevyžadoval po zákaznících písemné smlouvy, což mohlo působit sympaticky, a všechno od reklam, přes úsměv v logu, až po všeobecné obchodní podmínky přímo hýřilo vtipem.

Možná právě proto měl Oskar na konci prvního roku provozu 300 tisíc zákazníků, na konci druhého pak překročil milionovou hranici. Dokázal tedy nejen rychle vybudovat dostatečně rozsáhlou síť, ale také nalákat ke koupi mobilu nemalé procento zákazníků.

Rychlá data? Díky, zatím nechceme

Od začátku měl ale image levného operátora, který nabídne v podstatě totéž, co ostatní, avšak za výrazně nižší ceny. Na rozdíl od Eurotelu i T-Mobilu se odmítl účastnit nákupu licencí na sítě třetí generace. Nenechal se ani vyprovokovat k budování samostatné datové sítě (CDMA u O2, Internet 4G u T-Mobilu). Místo toho pokryl celou svou síť včetně nejzapadlejších venkovských lokalit o něco rychlejším EDGE.

Zákazníci zbylých dvou operátorů se museli spokojit s GPRS (a v centru Prahy či Brna s prvními zárodky 3G), lidé s Oskarem datovali o něco rychleji. Nakonec ale podlehl, licenci na 3G zakoupil, ale za podstatně výhodnějších podmínek. Oproti svým konkurentům dostal od státu výraznou slevu, navíc měl na dosažení předepsaného pokrytí delší čas. To se samozřejmě T-Mobilu ani O2 nelíbilo a vymohli si jako kompenzaci také podstatný odklad, čehož my zákazníci litujeme dodnes.

My se ale dostáváme do roku 2005. Oskar má 3G licenci s ještě čerstvým razítkem a takřka vzápětí se prodává. Kupujícím není nikdo jiný než britský Vodafone, který nyní získal operátora s více než dvěma miliony zákazníky, vybudovanou sítí EDGE a licencí na budování 3G. Začíná opatrný rebranding, změna značky, o kterém jsem psal již na začátku.

Vzhledem k tomu, že Oskar i Vodafone používají stejnou červenou barvu, museli jsme si zvykat jen na nové logo a nový název. Oba prvky (logo i název) byly nejprve spojeny do podoby Oskar Vodafone s následným odebráním slova a loga Oskar. I když se navenek snažil Vodafone být stejně vtipný jako Oskar, po odkrytí nejsvrchnější vrstvy vykoukla klasická nadnárodní korporace.

Nevěříte? Podívejte se, jak vypadala výroční zpráva (už z podstaty nudný právnický dokument) poslední rok Oskara.

A teď porovnejte, jak se změnila s příchodem Vodafonu (omlouvám se, nebavilo mě snímat více stránek).

Obě výroční zprávy, které od sebe mimochodem dělí jediný rok, si můžete podrobně prostudovat sami (zejména ta Oskarova stojí za to): poslední Oskar a první Vodafone.

Skoro největší operátor na světě

Vodafone je v žebříčku největších světových mobilních operátorů na druhém místě, a je přitom jedno, zda žebříček sestavujete podle počtu zákazníků nebo celkových tržeb. V obou případech ho předběhne China Mobile. Na konci roku 2011 působil Vodafone ve 30 zemích přímo, v dalších 40 měl tzv. partnerské sítě. To mu celkově přineslo 439 milionů zákazníků. V Evropě působí, samozřejmě kromě České republiky, také v Albánii, Holandsku, Irsku, Itálii, Maďarsku, Maltě, Německu, Portugalsku, Rumunsku, Řecku, Slovinsku, Španělsku a pochopitelně v domovské Velké Británii.

Zastoupení (buď minoritním vlastnictvím místního operátora, nebo prostřednictvím partnerské sítě) má pak mimo jiné v Belgii, Bulharsku, Dánsku, Finsku, Chorvatsku, Litvě, Lucembursku, Makedonii, Norsku, Rakousku, Rusku, Srbsku, Švédsku, Švýcarsku, Ukrajině, na Islandu a Kypru.

V Česku je Vodafone stále na třetím místě, což je způsobeno jeho opožděným vstupem na náš trh. Aktuálně vykazuje 3,3 milionu zákazníků, o jejichž spokojenost pečuje 2 700 zaměstnanců. Rychlým tempem modernizuje svou 2,5G síť (GSM+EDGE) a buduje pokrytí sítí třetí generace, která nyní zahrnuje odhadem více než 70 % populace.

Reklama

Comments Closed

Chytré držáky mobilních telefonů do auta, na kolo a na běhání zakoupíte v eshopu Kabelmanie.cz. | Reklama