O2 měřící vozy: haló, kontrola spojení

Reklama

O2 předvedlo novinářům, jakým způsobem kontroluje kvalitu svých mobilních sítí. S blížící se masivní výstavbou sítí LTE bude tato činnost ještě důležitější. Podívejte se s námi, jak vypadá takový měřící vůz zevnitř, zjistěte zajímavé informace.

Všichni operátoři musí neustále kontrolovat funkčnost své mobilní sítě (respektive sítí, protože jich samozřejmě provozují několik – např. LTE, 3G, 2G, CDMA). K tomu slouží jak automatická hlášení přicházející neustále do dohledového centra, tak sofistikovaný systém neustále probíhajících měření. Zatímco ta první se používají především pro řešení akutních havarijních stavů, ta druhá slouží spíše ke zjišťování kvality pokrytí.

O2_merici_vuz_5

O2 používá aktuálně sedm měřících vozů: dva Jeepy Commander, tři Jeepy Grand Cherokee a dva Volksvageny Transporter. Ty společně nacestují každý rok více než 400 tisíc kilometrů a provedou 260 tisíc testovacích hovorů. Nezapomíná se samozřejmě ani na data, testovacích datových spojení byste za rok napočítali na 300 tisíc.

O2_merici_vuz_3

Takový měřící vůz je na první pohled úplně nenápadný. Pravděpodobně se jedná o nějaké větší auto, které veze potřebnou aparaturu a hlavně zvládne její napájení (o tom ještě bude řeč). Jen velmi bedlivému oku neunikne strniště antén umístěných na střeše. Měřící vůz má samozřejmě antény vyvedeny ven, aby nebyl příjem negativně ovlivněn tzv. Faradayovou klecí – uzavřením přijímače do kovové schránky (karoserie), která může za zhoršení příjmu v autech nebo ve vlacích.

O2_merici_vuz_1

Signál je z antény sveden do místa, kde mají normální vozy zavazadlový prostor. Právě tady se nachází složité měřicí zařízení. Signál je nejprve trochu utlumen (konkrétně 15dB útlumovým článkem), aby byly správně simulovány příjmové podmínky běžného zákazníka. Poté je přiveden na koncové zařízení – v případě sítí druhé generace se jedná z historických důvodů o telefony Nokia N95, sítě třetí generace měří USB modemy. Chybí vám ve výčtu aktuálně budované LTE? Není to tím, že bychom na něj zapomněli, měřící vozy O2 tuto síť zatím neumí měřit. V současné době tedy pracovníci operátora měří LTE pomocí mobilního telefonu se speciální aplikací, aktuálně probíhá výběrové řízení na dodávku nových měřících aparatur.

O2_merici_vuz_2

Všechna tato zařízení jsou připojena na plnohodnotné počítače. Ty neustále provádějí hlasová i datová spojení, měří rychlost, stabilitu hovorů při přechodu mezi buňkami a další důležité parametry. Naměřené údaje jsou přenášeny do notebooku, odkud večer putují do centrály operátora k dalšímu vyhodnocení.

O2 stejně jako všichni ostatní operátoři neproměřuje jen svoje sítě. Když už prohání po českých silnicích své měřící vozy, kontroluje při té příležitosti také kvalitu sítí ostatních operátorů. Připomínám, že ve všech měřeních vystupuje vůz v roli běžného zákazníka, uskutečňuje běžné hovory a běžná datová spojení.

O2_merici_vuz_6

A na závěr ještě několik zajímavých údajů. Výbava jednoho měřícího vozu přijde přibližně na 700 tisíc, rozhodně se tedy nejedná o nic, co byste si mohli pořídit jen tak pro zábavu. Aparatura je umístěna do v podstatě běžného vozu, který má náhon 4×4 kvůli pravidelným výjezdům mimo kvalitní silnice. Důležité je odpružení celé měřící aparatury a pravidelná kalibrace jak antén, tak měřících přístrojů.

Největším problémem je napájení. O chod aparatury se stará několik plnohodnotných počítačů (zejména pro měření rychlých sítí potřebujete dostatečný výpočetní výkon), které samozřejmě mají nějakou spotřebu. Vzhledem k tomu, že v automobilu je k dispozici jen 12V baterie, nikoli klasický rozvod 231 V, je potřeba zajistit odběrný proud ve výši 60 A. K dispozici jsou proto dva akumulátory (jeden stavěný na neustálé nabíjení a dobíjení) o kapacitě 120 Ah (nikoli miliampérhodin, jak jsme zvyklí z mobilů) s pojistkou bránící úplnému vybití (přeci jen potřebujete občas nastartovat auto).

O2_merici_vuz_4

A k čemu taková naměřená data slouží? Operátor díky němu získá informace o kvalitě vlastní sítě. Dokáže proklepnout problematické lokality, pokud si zákazníci často stěžují, že jim někde padají hovory nebo jsou data pomalá, není nic jednoduššího, než tam poslat měřící vůz. Stejně tak ovšem získá informace o sítích konkurence, což se může v rámci konkurenčního boje rozhodně hodit (nehledě na boj nekonkurenční, nezapomínejme, že O2 a T-Mobile hodlají na provozu 2G a 3G sítí spolupracovat, je tedy více než vhodné, když měřící vůz O2 proměří ve sdílených lokalitách i síť T-Mobilu a naopak).

Reklama