Mobinfo.cz » O2, Operátoři, T-Mobile

Operátoři vydělávají stále méně, počet zákazníků ale roste [finanční výsledky]


Operátoři O2 a T-Mobile vydali informace o svých finančních výsledcích za rok 2013. Oběma mírně vzrostl počet zákazníků, T-Mobile i nadále zůstává největším operátorem. Naopak zisk oběma firmám takřka neznatelně poklesl.

O2 zvýšilo počet zákazníků z 5,083 milionu na 5,102 milionu, z toho 63,4 % tvořili zákazníci s měsíčním paušálem. I v tomto směru ovšem došlo k mírnému zvýšení, v roce 2012 tvořili tarifní zákazníci 62,8 %. Z těchto zákazníků získal operátor výnosy ve výši 21,897 miliardy korun, o 10,7 % méně než loni. Poklesl také výdělek OIBDA, a to o 6,4 % na absolutní hodnotu 19,588 miliardy korun, do níž jsou ale započteny také výnosy z pevných linek a dalších služeb. Díky úsporám se O2 podařilo mírně zvýšit svou marži na 41,5 %.

Zajímavý je také pokles mobilního ARPU, průměrného měsíčního výnosu na zákazníka. Zatímco v roce 2012 činila hodnota ARPU 388,50 Kč (respektive 517,70 Kč pro zákazníky s tarifem, 173,90 Kč pro zákazníky s předplacenkou), za rok 2013 dosáhla pouze 325,20 Kč (z toho 433 Kč pro zákazníky s tarifem a 144,10 Kč pro zákazníky s předplacenkou). Zavedení neomezených Free tarifů a vstup virtuálních operátorů se O2 evidentně „vyplatilo“.

Ukazatel 2012 2013 Změna
Zákazníci 5,083 mil 5,102 mil + 0,4 %
Výnosy celkem 50,535 mld Kč 47,252 mld Kč – 6,5 %
Výnosy mobilní 24,532 mld Kč 21,897 mld Kč – 10,7 %
OIBDA 20,919 mld Kč 19,588 mld Kč – 6,4 %
OIBDA marže 41,4 % 41,5 % +0,1 pb

Podobně se vyvíjely také finanční výsledky T-Mobilu. Ten v roce 2013 ještě neměl za sebou spojení s T-Systems ani s GTS, takže hodnotíme víceméně jen mobilní služby. Počet zákazníků vzrostl o 6 % na 5,831 milionu, takže T-Mobile zůstal bezkonkurenčně největším mobilním operátorem v Česku. Horší už to bylo s výnosy, které zhruba o desetinu poklesly na 23,756 miliardy korun, přičemž skutečně vydělané peníze (EBITDA) klesly ještě více, T-Mobile evidentně nestíhá tak rychle šetřit. Stejně tak se snížila marže o 2,4 procentního bodu na aktuálních 44,1 %.

V této souvislosti stojí za to porovnat výnosy na jednoho zákazníka, ARPU. Oproti O2 je na tom T-Mobile o něco hůře. V roce 2013 vydělal na jednom zákazníkovi 288 Kč (419 Kč na tarifním, 117 Kč na předplacenkovém), což je o 20,4 % méně než loni, kdy získal z kapsy každého svého zákazníka v průměru 362 Kč měsíčně (538 Kč z kapes tarifních zákazníků, 143 Kč z kapes zákazníků s předplacenou kartou).

Ukazatel 2012 2013 Změna
Zákazníci celkem 5,498 mil 5,831 mil + 6,1 %
Výnosy 26,254 mld Kč 23,756 mld Kč – 9,5 %
EBITDA 12,203 mld Kč 10,483 mld Kč – 14,1 %
EBITDA marže 46,5 % 44,1 % – 2,4 pb

Komentář Mobinfo.cz

Vodafone své výsledky zatím nezveřejnil, má na to ještě pár měsíců čas, jelikož jeho finanční rok končí až v březnu. Můžeme tedy hodnotit jen vývoj u O2 a T-Mobilu.

Nutno říci, že na českém mobilním trhu se toho příliš nezměnilo. T-Mobile i nadále zůstává největším mobilním operátorem a jeho náskok se pozvolna zvyšuje (podívejte se na tempo růstu zákazníků u T-Mobilu a O2). O2 zase dokáže na svých zákaznících o něco více vydělat, i když tržby klesají přibližně stejným tempem oběma velkým operátorům.

V roce 2014 lze očekávat především větší důraz na datové služby, který s sebou přinese tlak na rychlé vybudování sítí LTE. U T-Mobilu se jistě projeví integrace s firmou T-Systems a posléze také GTS, které z něj udělají tzv. konvergovaného operátora, neboli firmu nabízející jak mobilní tak pevnolinkové služby. U O2 je zase velkou neznámou, co s ním provede nový majitel PPF, jak se projeví postupné odříznutí od mateřské skupiny ze Španělska a podobně.

Reklama

Comments Closed

Chytré držáky mobilních telefonů do auta, na kolo a na běhání zakoupíte v eshopu Kabelmanie.cz. | Reklama