Mobinfo.cz » O2, Operátoři, T-Mobile

Operátorům klesají zisky: finanční výsledky za první čtvrtletí


Dva operátoři, O2 a T-Mobile, zveřejnili finanční výsledky za první čtvrtletí letošního roku. Podívejte se s námi, kdo (na vás) kolik vydělal, a komu ubylo nebo přibylo více zákazníků. Vodafone kvartální výsledky nezveřejňuje.

O2

O2 hlásí k 31. březnu 2012 celkem 4, 938 milionu mobilních zákazníků, což je o 2,3 % více než k poslednímu březnu loňského roku. Valnou většinu z toho tvoří zákazníci s paušálními programy – smlouvu s operátorem má uzavřenou 3,077 milionu zákazníků (meziroční nárůst o 6,1 %). Operátor si tuto skutečnost vysvětluje zájmem zákazníků o datové služby; pro alespoň trochu rozumný datový tarif totiž musíte být paušálním zákazníkem.

Mírně poklesl i průměrný výnos z jednoho zákazníka (ARPU), konkrétně na 393,60 Kč měsíčně. Je samozřejmé, že paušální zákazníci utrácí podstatně víc, 530,20 Kč, zatímco ti s předplacenou kartou to příliš nevytrhnou (171,10 Kč). O2 přiznává, že výnosy zachraňují běžní zákazníci, zatímco útrata firem není nikterak slavná. Slovy tiskové zprávy: „konkurenční tlaky v segmentu malých a středních firem a korporátním segmentu nadále negativně ovlivňovaly mobilní výnosy“. Průměrný výnos z datových služeb činí 11,40 Kč na zákazníka (započteni jsou jen zákazníci, kteří datové služby využívají).

Celkově pak mobilní divize O2 (bez započtení slovenské pobočky) vydělala v prvním čtvrtletí letošního roku 6,101 miliard korun. Pro srovnání, je to o 5 % méně než za stejné období loňského roku (spotřeba mobilních služeb má sezónní výkyvy, proto nelze srovnávat dvě po sobě jdoucí čtvrtletí). O2 nepublikuje čistý zisk podle jednotlivých divizí, můžeme tedy jen odhadovat z faktu, že celkové výnosy (včetně pevných linek) činí 12,451 miliard a z toho čistý zisk 4,775 miliard. Poměrným rozdělením tak zjišťujeme, že na mobilní divizi připadá přibližně 2,340 miliard.

Na závěr ještě dvě zajímavá čísla. Za první čtvrtletí jsme v síti O2 provolali 2,330 miliard minut, což je o 7,9 % více než v předchozím roce. Mírně vzrostl podíl smartphonů, aktuálně používá telefon s operačním systémem přibližně 21,3 % zákazníků O2.

Marže O2 (tedy to, co mu zbude po zaplacení všech nákladů externím firmám, co může sám utratit za vlastní zaměstnance, budování sítě nebo vyplatit formou dividendy) činila 40,5 %. Loni měl za stejné období marži 41,3 %.

T-Mobile

Na konci prvního čtvrtletí měl T-Mobile 5,354 milionu zákazníků, což znamená mírný pokles. I přesto ale zůstává největším mobilním operátorem v Česku, před druhým O2 má náskok přibližně 400 tisíc zákazníků. O něco horší je ale struktura zákaznického kmene; paušální program používá jen 2,899 milionu zákazníků, tedy 54 % (zatímco u O2 je to podstatně příznivějších 62 % a i v absolutních číslech O2 o cca 178 tisíc paušálních zákazníků vede).

Průměrný výnos z jednoho zákazníka klesl na 358 Kč měsíčně, o 3,2 % méně než za stejné období loňského roku. Z toho 53 Kč každý měsíc utratí zákazníci s paušálem (proto je jejich podíl tak důležitý), 141 Kč zákazníci s předplacenou kartou. Je přitom zajímavé, že každý zákazník provolal za první čtvrtletí 2012 průměrně 132 minut, což je o 8,2 % více než loni. K tomu se o blíže neudaný počet procent zvýšilo množství průměrně odeslaných SMS a skoro zdvojnásobilo množství stažených dat. Počet spotřebovaných služeb vzrostl, průměrná útrata klesla.

Výnosy z mobilních služeb činily v prvním čtvrtletí 5,766 miliard korun, o 4,6 % méně než v prvním čtvrtletí loňského roku. Při započtení všech příjmů i z nemobilních služeb (T-Mobile například nabízí satelitní televizi nebo internetové připojení ADSL, obě služby mu ale dodávají jiné společnosti), činí čtvrtletní výnos 6,397 miliard, o 2,1 % méně než loni. Po odečtení nákladů získává T-Mobilu na investice a výplatu akcionářům 3,095 miliard korun. Tento ukazatel, nazývaný EBITDA, poklesl oproti loňsku o 6,6 % a je udáván za celou společnost včetně integrovaných nemobilních služeb.

Marže T-Mobilu (tedy to, co mu zbude po zaplacení všech nákladů externím firmám, co může sám utratit za vlastní zaměstnance, budování sítě nebo vyplatit formou dividendy) činila 48,4 %. Loni měl za stejné období marži 50,7 %.

Reklama

Comments Closed

Chytré držáky mobilních telefonů do auta, na kolo a na běhání zakoupíte v eshopu Kabelmanie.cz. | Reklama