Mobinfo.cz » Operátoři

Operátory máme raději, než tvrdíme [výzkum]


Podle výzkumu společnosti Ipsos mají Češi své mobilní operátory podstatně raději, než jak se to jeví například v diskuzích na Facebooku. Výzkum srovnával vnímání mobilních operátorů v České republice, Velké Británii, Francii, Itálii, Španělsku a Německu).

ipsos

Ač se to podle dění na internetu nezdá, máme své mobilní operátory docela rádi. Tvrdí to aspoň agentura Ipsos, podle níž „Spotřebitelé v České republice považují své operátory za inovativní a společensky odpovědné firmy, které s nimi jednají férově.“ Výzkum neprobíhal je na úzce specifikované skupině kverulantů, podle výzkumné agentury se ho zúčastnilo více než 1 000 respondentů vybraných jako reprezentativní zástupci regionu, velikosti místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání.

Výzkumníci se ale neptali „připadá vám váš mobilní operátor nechutně předražený?“, nýbrž zjišťovali, zda zákazníci plánují využívat služby stejného operátora i nadále. Zatímco čeští zákazníci tuto ochotu projevili v 88 % případů, v jiných zemích už to zdaleka tak jisté nebylo: USA 82 %, Itálie 80 %, Německo 77 %, Velká Británie 75 %, Francie 70 % a Španělsko 50 %.

Další zajímavost – 52 % Čechů dá při volbě operátora na doporučení rodiny, pouze 48 % se dívá na ceny, 32 % na kvalitu služeb a 18 % na výhody, které přinášejí nejrůznější věrnostní a bonusové programy, jako jsou třeba O2 Extra výhody, Vodafone menu nebo T-Mobile Kouzelné úterky.

Komentář Mobinfo.cz

Předchozí řádky musely být doslova utrpením pro všechny, kteří na svého operátora nadávají, kudy chodí. Podle téhož výzkumu je takových třetina, zatímco o pár procentních bodů méně naopak při všech debatách svého operátora vynáší do nebes. Rozdíl mezi chválícími a pomlouvajícími je -3 %, tedy jen o něco málo více lidí operátora ze srdce nesnáší.

To je hodnota obvyklá v řadě jiných zemí, např. Německo -1 %, Itálie -3 %, Velká Británie +1 %. Výjimkou jsou Spojené státy americké, kde zákazníci hýří spokojeností (+9 %), na opačném pólu jsou pak věčně remcající Francouzi (- 11 %) a Španělé (-35 %), kteří tím popírají stereotypy o své flegmatičnosti a dobré náladě.

Na výsledky výzkumu se musíme dívat optikou pokroucenosti internetové reality. Zatímco pár (desítek, stovek, tisíců – doplňte si sami) křiklounů dokáže na Facebooku vzbudit dojem, že neexistuje zlotřilejší firma, než je mobilní operátor, naprosté většině z více než 10 milionů zákazníků je to naprosto lhostejné. Samozřejmě občas zaznamenají nejrůznější srovnání se zahraničními cenami, samozřejmě by uvítali, kdyby jejich operátor zlevnil, že by se kvůli tomu ale museli nějak angažovat, nebo trpět neustálým stresem, to opravdu ne.

Z tohoto pohledu je tedy výzkum v pořádku. Pravděpodobně docela věrně ukazuje názor „obecné populace“. Nám, kteří se okolo ceníků operátorů pohybujeme, může sice připadat nesprávný, ale pro nepoučení zákazníky s předplacenkou je nejspíše vyhovující. Z metodologického hlediska je podezřelý nízký počet respondentů v ostatních zemích.

Sociologové prohlašují, že pro zkoumání běžné evropské populace potřebujeme vzorek 1 000-2 000 respondentů, čemuž odpovídá v uvedeném výzkumu pouze Česká republika. Všechny ostatní země nedosahují ani polovinu doporučovaného minima, což může za určitých nepříznivých podmínek mírně zkreslit výsledky. Případné zkreslení se ale týká výsledků z těchto zemí, nikoli České republiky. Na výsledku výzkumu spokojenosti Čechů tak ani případný metodologický nedostatek nic nezmění.

Reklama

Comments Closed

Chytré držáky mobilních telefonů do auta, na kolo a na běhání zakoupíte v eshopu Kabelmanie.cz. | Reklama