Mobinfo.cz » Operátoři

Opravdu v Česku konkurence nefunguje? Pohled do minulosti


Český mobilní trh je považován za nekonkurenční, ČTÚ je kritizován, že proti tomu nic nedělá a v minulosti nedělal. Pohled do minulosti ale ukazuje na pravý opak.

Obouvat se do drahoty českých operátorů je teď hodně v módě, leckdo si na tom dělá kariéru. Navíc si to operátoři zaslouží, tak co. Po mnoha měsících, kdy se o tomto tématu diskutuje na internetových serverech i v českých hospodách, si tématu všimla i Česká televize v pořadu Máte slovo (podívejte se na záznam pořadu).

Kromě obecného opakování dávno omletých pravd o tom, jak jsou operátoři drazí a stát tomu tiše přihlíží, zaznělo v tomto pořadu několik vět, které mě nadzvedly ze židle. Konkurence prý v Česku nefunguje (no budiž) a nikdy v minulosti nefungovala (s tím už nesouhlasím), stát nic nedělá dnes (no budiž) a nedělal ani nikdy v minulosti (opět nesouhlas).

My Češi máme extrémně krátkou historickou paměť, proto si dovolím několik připomenutí, co všechno už nám v Česku konkurence mobilních operátorů přinesla.

Konkurence první: chceme rychlé pokrytí

Až do roku 1996 v Česku mobilní konkurence neexistovala. Jediný, kdo provozoval mobilní síť, byl Eurotel, dceřiná společnost tehdejšího SPT Telecomu (či Českého Telecomu).

Za pět (!) let monopolního podnikání pod státní ochranou, se zajištěným financováním státu, dokázal pokrýt signálem stěží 50 % území. Ponechám stranou cenu mobilních telefonů (desetitisíce), za tu operátoři zase tolik nemohou. Tarif se 150 volnými minutami stál u Eurotelu 2 830 Kč měsíčně a platilo se i za příchozí hovory.

Tehdy vstoupila na trh první konkurence, Radiomobil (dnešní T-Mobile). Na český trh byli vpuštěni dva vzájemně si konkurující subjekty, kteří téměř ze stejných startovních podmínek začali budovat síť GSM.

Jedním z důvodů, proč tehdejší vláda vpustila do Česka konkurenci, bylo zrychlení tehdy značně zaostávajícího pokrývání republiky mobilním signálem.

A jak se to podařilo? Jak už jste si mohli přečíst, Eurotel nejprve pokryl během pěti let (1991-1996) polovinu populace. Pod tlakem konkurence ale značně zrychlil, už po roce jsme si mohli u českých operátorů zavolat na území obydleném 87 % populace, za další rok (1998) pokrýval Radiomobil již 96 % populace.

Docela fofr, když se objeví konkurence, co říkáte? Kromě toho došlo ke značnému zlevnění služeb. Najednou přestalo být nutné platit za příchozí hovory. Dokonce se objevily předplacené karty, kvůli kterým se lidé nemuseli uvazovat písemnými smlouvami. Dostupnost mobilu se tak, díky zavedení konkurence, značně zlepšila.

Konkurence druhá: konec nesmyslných poplatků

První vstup konkurence na český trh, k němuž došlo v roce 1996, vedl nepochybně ke snížení cen, rozvoji nových služeb a výraznému zlepšení pokrytí. Ani s tím ale nebyly regulační orgány spokojeny, takže  pustily na český trh třetí konkurenci.

Dvojici Eurotel a Radiomobil doplnil Český mobil provozující síť Oskar. I on měl přísně stanovené licenční podmínky. Tentokrát se už nejednalo až tak o pokrytí, to zvládli operátoři už v předchozím kroku.

Součástí licenčních podmínek bylo snížení cen. Oskar musel prvních 10 let nabízet tarify s výhodnými cenami. Teprve nedávno byl zrušen tarif Odepiš/Slyším Vás s měsíčním paušálem 10 Kč a Dohoda s Oskarem/Dohoda s Vodafonem.

Kromě toho Oskar postavil svou reklamní kampaň na zrušení všemožných poplatků. Pamatuje si ještě vůbec někdo, že když jsme si chtěli pořídit mobil, museli jsme jednorázově zaplatit několik tisíc za jeho aktivaci? Kdyby nepřišla konkurence v podobě Oskara, kdo ví, jestli bychom ho neplatili dodnes.

Konkurence třetí: otevření sítí

Právě teď se připravuje další otevření českého trhu konkurenci. Uvolňují se nová frekvenční pásma, která zbyla po zrušení analogového televizního vysílání. Tato pásma jsou nabízena stávajícím, ale i novým operátorům, přičemž kdokoliv si nějaké pásmo koupí, bude muset s největší pravděpodobností nabídnout svou síť dalším operátorům.

Regulátoři si od toho slibují další snížení cen, které by nás posunulo směrem k cenám obvyklým v civilizovaných zemích. Je dost pravděpodobné, že se to podaří. Noví hráči na trhu se budou muset utkat se stávajícími operátory, a prakticky jediné, čím mohou bojovat, jsou nízké ceny.

Podíváte-li se na uvedené argumenty, musíte uznat, že konkurence v Česku v minulosti fungovala, a že státní orgány nepřihlížely vždy tak nečinně, jak je jim z pohledu čerstvých nedávných zkušeností podsouváno. Tím samozřejmě nijak nechci omlouvat to, co ČTÚ udělal či neudělal v posledních letech, vyjadřovat se k tomu, zda mohl či nemohl, měl či neměl dělat víc.

Jen poukazuji na to, že v minulosti tady podobné kroky k ozdravění trhu proběhly, ukázaly se jako úspěšné, ale nikoliv vše řešící.

 

Reklama

Comments Closed

Chytré držáky mobilních telefonů do auta, na kolo a na běhání zakoupíte v eshopu Kabelmanie.cz. | Reklama