Mobinfo.cz » Operátoři

PPF se nezúčastní aukce frekvencí


Investiční skupina PPF dnes oficiálně oznámila, že nepodala přihlášku do aukce mobilních frekvencí, nechce se stát čtvrtým operátorem a svou dceřinou společnost prodala. Na vině jsou příliš striktní podmínky aukce vyhlášené Českým telekomunikačním úřadem.

Tisková zpráva PPF hovoří jasně: společnost „nepodala přihlášku do aukce na mobilní frekvence“. Důvodem je striktní omezení převoditelnosti vydraženého bloku. Po dobu patnácti let se nový operátor nesmí spojit s nikým jiným, což se PPF pochopitelně nelíbí. „Protože telekomunikační trh se v důsledku převratných technologických změn dramaticky mění, je takovýto patnáctiletý závazek věcně i ekonomicky nesmyslný.“

PPF dále poukazuje na fakt, že toto ustanovení nebylo v původní verzi podmínek aukce, které byly předloženy k veřejné konzultaci, proto se k nim nemohli dříve vyjádřit. PPF proto v minulých dnech prodala společnost PPF Mobile Services a.s. jejímu dosavadnímu řediteli Tomáši Budníkovi a aukce na mobilní frekvence se nezúčastní.

Komentář Mobinfo.cz

Stávající operátoři brečí, že ČTÚ příliš zvýhodňuje PPF. PPF si zase stěžuje, že ČTÚ brání vstupu nového operátora. Kde je tedy pravda? Tam i tam. ČTÚ se skutečně snaží všemi silami podpořit vstup nového operátora, proto vyhradil určitou část frekvencí jen pro nováčky. Stávající operátoři tuto část nesmí dražit, nikdy se k ní nedostanou. Na druhou stranu hází nováčkům klacky pod nohy v tom smyslu, na jaký poukazuje PPF. Zakazuje jim spojování s kýmkoliv jiným.

Co tím ČTÚ sleduje? Evidentně chce skutečně přivést nového stabilního operátora. Nehodlá podporovat spekulanty, kteří koupí kousek frekvenčního spektra a pak začnou vydírat ostatní, různě se spojovat nebo prodávat za přemrštěnou cenu. Chce firmu, která si koupí frekvence proto, aby na nich mohla provozovat mobilní síť.

Mobilní operátory máme v Česku od roku 1996, za těchto 17 let nedošlo ani k jednomu spojení, každý podniká na svých frekvencích. Výtka PPF je tak sice formálně oprávněná, na druhou stranu ale v praxi zbytečná. Nebo že by PPF počítalo s nákupem frekvencí „na kšeft“?

Pro český mobilní trh je to poměrně špatná zpráva. V prvním pokusu o aukci se nikdo jiný kromě PPF (a stávajících operátorů) nepřihlásil. Zatím nevíme, zda v druhém pokusu o aukci bude zájemců více, pokud by ale PPF bylo i v tomto případě jediným nováčkem, ztratí aukce smysl. Nového operátora totiž nepřivede a rozdělit frekvence mezi ty stávající zvládneme jistě i rychleji a levněji.

Reklama

Comments Closed

Chytré držáky mobilních telefonů do auta, na kolo a na běhání zakoupíte v eshopu Kabelmanie.cz. | Reklama