Mobinfo.cz » Operátoři, T-Mobile

T-Mobile získal 300 tisíc zákazníků, kam zmizeli virtuálové? [finanční výsledky]


T-Mobile zveřejnil finanční výsledky za druhé pololetí 2013. Meziročně zvýšil počet zákazníků o 300 tisíc, naopak mu ale klesly tržby, zisk, marže i průměrná útrata ARPU. Jelikož nové zákazníky hlásí všichni operátoři, kam se ztratili lidé přešlí k virtuálům?

Na konci června 2012 vykazoval T-Mobile 5,377 milionu zákazníků, o pouhý rok později už má zákazníků 5,667 milionu. V tomto směru si tedy největší český operátor může bezesporu blahopřát. O poznání horší je to v oblasti finanční. Za letošní první pololetí hlásí T-Mobile příjmy 11,834 miliardy korun, loni to bylo 12,926 miliardy. Po odečtení externích nákladů zůstává T-Mobilu EBITDA 5,337 miliardy (loni touhle dobou 6,029 miliardy, pokles 11,5 %).

Spolu s tím samozřejmě T-Mobilu poklesla EBITDA marže, tedy procentní podíl vyjadřující kolik z každé provolané koruny zůstane operátorovi – z 46,6 % minulý rok na 45,1 % tento rok. Průměrná útrata zákazníka ARPU klesla za 363 Kč na 300 Kč (z 540 na 439 Kč u tarifních zákazníků a ze 145 na 120 Kč u zákazníků s předplacenkami).

Vzhledem k tomu, že přesně na přelomu prvního a druhého čtvrtletí představilo O2 své revoluční tarify a kompletně tím podle mnohých vyjádření pro operátory zničilo jejich trh, zajímá nás, jak se vyvíjel počet zákazníků mezi prvním a druhým čtvrtletím. Jak již bylo napsáno výše, T-Mobile má na konci druhého čtvrtletí 5,667 milionů zákazníků, na konci prvního pak hlásil 5,57 milionů. Mezi čtvrtletími si tak polepšil skoro o 100 tisíc zákazníků. Zavedení neomezených tarifů za zlomek původní ceny se překvapivě takřka nijak neprojevil na finančních ukazatelích – ARPU pokleslo z 301 Kč na 300 Kč (u paušalistů dokonce jen z 443 na 439 Kč), marže pak z 45,8 na 45,1 %. To jen ukazuje, že neomezené tarify zajímají jen zlomek zákazníků.

Druhá zajímavá otázka se týká virtuálních operátorů, kteří hlásí stovky tisíc zákazníků. Finanční výsledky všech tří operátorů hlásí naopak výrazný nárůst počtu zákazníků (O2: +34 tisíc, Vodafone: -24 tisíc, T-Mobile: +97 tisíc). To svědčí o tom, že operátoři buď započítávají zákazníky virtuálů do svých statistik (často funguje virtuální operátor jen jako přeprodejce služeb, takže není divu), nebo lidé kvůli složitosti a nepříjemnosti procesu nepřenáší mobilní číslo a prostě si pořídí novou SIM, přičemž starou nechají postupně vyhnít.

Reklama

Comments Closed