Mobinfo.cz » Mobilní telefony, Samsung

Tři hvězdy nad Soulem: Historie firmy Samsung


Korejský překlad slova Samsung je tři hvězdy, přičemž trojka označuje v korejské symbolice všechno silné, velké a početné, hvězdy pak odkazují na věčnost. Silná a věčná firma válcuje mobilní trh a v současnosti atakuje první místo.

Všechno ale začalo těsně před tím, než v Evropě vypukla druhá světová válka. V roce 1938 založil Byung-Chull Lee malou firmičku Samsung Sanghoe, jejíž čtyřicítka zaměstnanců se zabývala obchodováním s potravinami, později pak výrobou vlastních nudlí.

Nadějný rozjezd podnikání byl samozřejmě přerušenou korejskou válkou, která rozdělila na dvě poloviny nejen dvacáté století, ale i korejský poloostrov. Po válce, v roce 1954, se ale Byung-Chull Lee do podnikání vrací.

Pokračuje tentokrát nejen v potravinářském průmyslu, snaží se záběr Samsungu co nejvíce rozšířit. Postupně si přibírá námořní a požární techniku, bankovnictví a pojišťovnictví, těžký průmysl, petrochemický průmysl, výrobu letadel a další drobné obory. Na rozdíl od Nokie si ale většinu oborů zachoval dodnes a ještě jich k tomu pár přidal.

Čebol, to je síť firem

Takřka od samého začátku má Samsung formu čebolu (jaebeol), tedy uskupení řady firem podnikajících pod stejnou značkou. Podle různých informací patří do skupiny Samsung více než osmdesátka nezávislých společností, které mezi sebou vytvářejí složitou vlastnickou strukturu. Hlavním majitelem Samsungu je ale dodnes původní rodina Lee.

Osmdesátka společností zaměstnává přibližně 344 tisíc lidí, kteří jí ročně vydělají 220,1 miliardy amerických dolarů (3 302 miliard korun), z čehož 21,2 miliardy dolarů činí čistý zisk (převedeno na české koruny je to 318 miliard). Mimochodem, z uvedených 344 tisíc zaměstnanců patří 160 tisíc pod divizi Samsung Electronics.

Skupina společností podnikajících pod značkou Samsung tvoří přibližně 20 % vývozu Jižní Koreje a svým obratem se řadí na 35. místo největších světových ekonomik (zahrnující velké firmy i státy). Pro srovnání, Česko vyprodukovalo za stejné období (rok 2010) HDP ve výši 192 miliard dolarů, tedy podstatně méně než Samsung.

Hlavními odvětvími, v nichž se Samsung angažuje, jsou elektronika, finance (pojišťovny, bankovnictví), chemický průmysl a těžký průmysl (lodě, letadla). Kromě toho vlastní například síť hotelů Shilla, zábavní park Everland nebo síť nemocnic, v nejbližších letech chce hodně investovat do farmaceutického a biotechnologického průmyslu. Přesný přehled všech zapojených společností (kromě firem, v nichž má Samsung pouze podíl), najdete přímo na webu.

Elektronika od roku 1970

Jára Cimrman by měl radost z dobře zapamatovatelného data vzniku divize Samsung Electronics. Ta byla sice založena v roce 1969, produkci ale započala v dobře zapamatovatelném roce 1970. Z dnešního pohledu je zajímavé, že se původně jednalo o společný podnik firem Samsung a Sanoy, který byl teprve v roce 1975 přejmenován na Samsung Electro-Mechanics a v březnu 1977 spojen s několika dalšími částmi Samsungu do Samsung Electronics.

Prvním produktem, který tedy spatřil světlo světa v roce 1970, byl černobílý televizor P-3202. K němu pak o pár let později přibyly televizory barevné, oba druhy pak postupně překročily hranice domácího jihokorejského trhu a začaly se vyrábět na export.

Elektronická divize Samsungu se ale kromě výroby televizorů zabývala i telefonními ústřednami, tehdejším hitem v podobě mikrovlnných trub. Postupně ale také „osobnější“ technikou, například videorekordéry nebo počítači (od roku 1983).

První mobilní telefon začal Samsung vyrábět v roce 1991. V devadesátých letech pak rozšířil záběr v elektrotechnickém průmyslu také na počítačové čipy (paměti a procesory) a displeje (dodnes od něj nakupují displeje i jeho konkurenti).

Že se mu prodej telefonů daří nejen v jeho rodné Jižní Koreji, dokazuje fakt, že se v různých žebříčcích již několik let umisťuje jako jasná dvojka v počtu prodaných kusů, přičemž rozdíl mezi ním a dosud první Nokií se stále více snižuje. Samsung se ale na rozdíl od svého finského konkurenta zaměřuje především na dražší telefony.

Silný tah na branku

Do Česka se Samsungu dlouho moc nechtělo. S prodejem telefonů tu začal v roce 2002 šikovný distributor Kiboon, další elektronické výrobky distribuovali jiní obchodníci. Když byla dosud nepříliš známá značka na českém trhu dostatečně zavedena, založil tu Samsung vlastní pobočku.

I v tomto případě ale postupoval velmi opatrně, mezi lety 2005 a 2010 tu fungovala pouze organizační složka maďarské pobočky, které byla teprve k 1. lednu 2010 přeměněna na plnohodnotnou českou společnost s ručením omezeným.

V době, kdy tu vznikala pobočka maďarské pobočky, byl Samsung v Česku zhruba na čtvrtém místě žebříčku v počtu prodaných mobilů (celosvětově pak třetí). Dnes, o sedm let později, je jasnou dvojkou jak u nás, tak ve světě. A kdo ví, zda se mu nakonec nepovede zdolat i metu nejvyšší.

Krátkodobě už se vyhříval na trůnu, v první polovině roku 2011 nakrátko přeskočil o pár procent Nokii. V roce 2011 se navíc stal největším výrobcem smartphonů na světě. Z článku o historii Nokie ale víme, že rok 2011 byl pro tohoto výrobce slabší; zastavil vývoj většiny modelů a všechny síly upřel na Windows Phone.

V současné době se Samsung na našem trhu zaobírá distribucí audio-video techniky, informačních technologií, domácích spotřebičů a mobilních telefonů (k nimž relativně nedávno přibyly také tablety).

Je zajímavé, že se o Samsungu hodně mluví v souvislosti se soudními spory a zákazy prodeje různých produktů v různých zemích. Samsung se totiž podílí (minimálně dodávkou displejů, procesorů a jiných součástí) na výrobě řady výrobků jiných značek, ať už jsou to tablety Applu nebo „Google phony“.

Jádro sporu pak spočívá v tom, že se Samsung při návrhu svých vlastních přístrojů (tabletu Galaxy Tab a telefonu Galaxy S II) inspiroval konkurenčními produkty poněkud více, než je zdrávo. Podobnost je jistě viditelná pouhým okem, těžko ale posoudit, nakolik se jedná o konkurenční patentový poker výrobců.

Od samého začátku na českém trhu se Samsung profiloval jako výrobce dražších telefonů, které zaujaly buď designem, nebo skvělou funkční výbavou (často obojím současně) a k tomu skvělým provedením. Neoficiální statistiky tvrdí, že Samsungy jsou jedněmi z nejméně reklamovaných telefonů vůbec.

Ve vývoji prodávaných telefonů lze sledovat jisté trendy. Nejprve se jednalo o malá stříbrná véčka (konstrukce do té doby v Česku takřka nevídaná), která postupně přišla o anténu. Následovala změna z rozevírací konstrukce na výsuvnou a pak příklon k moderním placatým telefonům s velkým dotekovým displejem. No a od nich je už jen malý krůček k tabletům, jimiž Samsung právě válcuje konkurenci.

Zajímavý článek shrnující nejzajímavější v Česku prodávané mobily najdete tady.

Reklama

Comments Closed

Chytré držáky mobilních telefonů do auta, na kolo a na běhání zakoupíte v eshopu Kabelmanie.cz. | Reklama