Mobinfo.cz » O2, Operátoři, U:fon

Zásadní změny: Ufon prodán, dva virtuálové v Česku


Na české operátorské scéně se opět začínají dít velké věci. Ufon našel kupce, objeví se první virtuál pro široké masy. Shrnujeme pro vás všechny ověřené i neověřené informace z uplynulých několika dní.

Nejprve tedy k Ufonovi, přesněji řečeno společnosti MobilKom. Po takřka ročním insolvenčním řízení čtvrtý český operátor konečně našel kupce. Věřitelský výbor rozhodl, že se spokojí s nabídkou 21 milionů od společnosti Air-Telecom. Příslušné smlouvy by měly být uzavřeny v nebližších dnech, pak se tedy Ufon stane majetkem Air-Telecomu.

Air-Telecom je akciová společnost založená evidentně za účelem nákupu Ufona. Zakladatelské dokumenty jsou podle obchodního rejstříku podepsány 14. Srpna. V podstatě jediným majitelem je Martin Hes, třicetiletý pražský podnikatel figurující v několika reklamních agenturách a společnostech s předmětem podnikání realitní činnost.

Co bude s Ufonem dál, to v tuhle chvíli samozřejmě nikdo netuší. Nový majitel může jeho činnost ukončit a cca 110 tisíc zákazníků prodat některému jinému operátorovi. Může také výhodně zpeněžit vybudovanou síť vysílačů; nový majitel by jen vyměnil nestandardní CDMA technologii třeba za UMTS, a měl by rychle pokryto nemalé procento populace. Samozřejmě může také pokračovat v provozování mobilních služeb, vzhledem k chystaným změnám na trhu to ale nepředpokládám.

Jisté náznaky skýtá podobnost názvu společnosti s registrovanou ochrannou známkou PPF (Air Mobile). PPF, jak známo, jako jediný nový hráč vstoupila do aukce volných frekvencí. Následně si prostřednictvím své Air Bank zaregistrovala ochrannou známku Air Mobile. Air-Telecom tak může spekulovat, že svůj podnik PPF výhodně prodá, ať už kvůli zákazníkům nebo kvůli síti vysílačů.

První virtuál. Vlastně druhý

O další rozruch se postaralo vydavatelství Ringier (vydává třeba Reflex nebo Blesk). Domluvil se totiž s Telefónikou O2 na poskytnutí její sítě, do které co nevidět vstoupí jako první virtuální operátor. Podobné spojení funguje již několik let v Německu, kde Ringier v síti Telefóniky provozuje virtuálního operátora Bild Mobil. V Německu totiž vydává Bild, který je hodně podobný našemu Blesku.

Oba aktéři, Telefónica i Ringier, nejprve trochu mlžili. Nakonec ale dorazila novinářům pozvánka na tiskovou konferenci, kde bude Blesk Mobil oficiálně představen. Na pozvánce se píše o tom, že když lidem začaly připadat ceny letenek vysoké, objevily se nízkonákladové aerolinie. Když lidem začaly vadit vysoké poplatky za bankovní služby, objevily se banky s účty zdarma. No, a když lidé začínají reptat na ceny telefonování, objevuje se Blesk mobil.

Na konkrétní cenovou nabídku si samozřejmě musíme ještě počkat. V Německu ale Bild Mobil nabízí volání za 9 centů/min (tedy asi 2,25 Kč), stejnou částku stojí odeslání SMS. Neplatí se žádný měsíční paušál, vše funguje v podstatě na principu předplacenky.

Komentář Mobinfo.cz

Blesk mobil ale rozhodně nebude první virtuál v Česku. Když už pomineme všelijaké šedé operátory založené na vyjednání firemních tarifů a jejich poskytnutí běžným lidem, je tu Mphone, virtuální operátor provozovaný obchodním řetězcem Makro. Mimochodem, zázemí mobilní sítě mu poskytuje také Telefónica.

Nyní tedy přijde druhý, Blesk mobil. Proč právě teď? Povinnost vpustit do své sítě virtuální operátory s nejvyšší pravděpodobností vyplyne všem třem současným hráčům z výsledků aukce mobilních frekvencí někdy v první polovině příštího roku. Kromě toho připravuje Český telekomunikační úřad další páku v podobě tzv. analýzy relevantního trhu.

Pokud zjistí (a to pravděpodobně zjistí, co si budeme nalhávat), že český mobilní trh není dostatečně konkurenční, získá legislativně neprůstřelnou možnost nařizovat operátorům nejrůznější věci, mimo jiné i povinnost vpustit do sítí virtuální operátory za regulovaných podmínek. Jak napsal Jiří Peterka na Lupa.cz, pro operátory je tak lepší domluvit se na podmínkách podle sebe, než si je nechat diktovat zvenčí.

O2 si navíc vylepšuje image, jako první vpustilo do své sítě už druhého virtuálního operátora, zatímco T-Mobile a Vodafone si zatím své sítě žárlivě střeží. Blesk mobil evidentně nebude uzavřen jen pro omezenou skupinu lidí (např. zákazníky Makra), navíc má silnou marketingovou pozici díky svým médiím.

Na jeho straně je navíc celkově naštvaná nálada zákazníků českých operátorů, kteří chtějí něco jednoduchého (žádné patnáctistránkové ceníky s desítkami balíčků a slevami za kombinaci) a hlavně levnějšího. Oba požadavky jim Blesk mobil nejspíš splní, zvláště pokud se bude držet německého vzoru.

Je tak pravděpodobné, že poměrně rychle uloví nějaký relativně významný počet zákazníků. No a teď je otázka, jestli bude tento počet dostatečně vysoký, aby otřásl nabídkami klasických operátorů. Co říkáte vy, přejdete k Blesk mobilu?

Reklama

Comments Closed

Chytré držáky mobilních telefonů do auta, na kolo a na běhání zakoupíte v eshopu Kabelmanie.cz. | Reklama