Aukce 5G frekvencí: jak sedláci u Chlumce

Reklama

Během několika málo dní proběhla dlouho připravovaná a několikrát odkládaná aukce frekvencí 5G. Oproti slibům nepřivedla nového plnohodnotného operátora a vydělala skoro jen vyvolávací cenu.

V aukci byly nabízeny frekvence v pásmech 700 MHz a 3,4-3,6 GHz. Počítá se přitom s tím, že nižší frekvence poslouží k relativně rychlému pokrytí velkého území sítí 5G, zatímco vyšší frekvence bude jen na vybraných vytížených místech, zato nabídne vyšší přenosové rychlosti. Dosah vysílačů s vyšší frekvencí je totiž výrazně kratší.

Vyvolávací cena byla 5,4 miliardy korun. Výsledná cena byla jen o 196 milionů vyšší, tedy 5,596 miliardy korun. Ze sedmi přihlášených zájemců si frekvence rozdělilo pět. Neuspokojeny odchází z aukce firmy Poda a Sev.en. Nejvíce utratil T-Mobile, 1,89 miliardy korun, následoval Vodafone s útratou 1,568 miliardy a O2, které státu zaplatí 1,342 miliardy korun. Zbylé dvě firmy, Centronet a Nordic Telecom, nechaly v aukci 628 a 168 milionů.

O nejzajímavější pásmo 700 MHz se podělili stávající síťoví operátoři. Největší blok získalo O2, které má povinnost národního roamingu a poskytování sítě záchranným systémům. Menší bloky pak T-Mobile a Vodafone. Žádný nový operátor se neobjevil, což je možné vysvětlit například vysokými náklady na vybudování zbrusu nové sítě a nízkou lukrativitou přerozděleného českého trhu.

„Vysokorychlostní“ pásmo 3,4-3,6 GHz si kromě stávající trojice rozdělili i dva nováčci. O2 a Centronet mají povinnost pronajímat své kmitočty pro rozvoj Průmyslu 4.0. Bez této povinnosti vydražili bloky ještě T-Mobile, Vodafone a Nordic Telecom.

I když ČTÚ i komentující politici považují aukci za nadmíru úspěšnou, my se nemůžeme ubránit zklamání. Vydražená částka jen minimálně překračuje vyvolávací cenu, zjevně o frekvence nebyl žádný velký zájem. Nedošlo ani k rozšíření trhu o plnohodnotného operátora. Známí hráči si přibrali další frekvence, které jim umožní posílit tržní pozici.

Někteří z nich sice mají povinnost otevřít sítě virtuálním operátorům, dobře ale víme, jak jim umí život znepříjemnit. Revoluce na telekomunikačním trhu se tak nekoná. Žádná podobná aukce se v nejbližší době neočekává a tlak na snižování cen tak bude muset jít jinou cestou než přes nového hráče na trhu.

Reklama