Blesk mobil nic nezmění [reakce trhu]

Reklama

Včera představil svou nabídku první český virtuální operátor, Blesk mobil. Zjistili jsme, jak se na jeho příchod dívají ostatní operátoři, telekomunikační odborníci a regulátor ČTÚ. Zatímco operátoři se nové konkurence nebojí, odborníci očekávají změny na trhu.

Že s Blesk mobilem nemá problém O2, to je jasné. Jinak by ho do své sítě nikdy nepustilo. Hany Farghali, tiskový mluvčí, se domnívá, že Blesk mobil cílí na jiné zákazníky než O2:

BLESKmobil je novým hráčem na českém mobilním trhu a věříme, že jako první virtuální operátor bude mít konkurenční výhodu a získá co nejvíce klientů. BLESKmobil je konkurence, nicméně cílí primárně na segment zákazníků striktně orientovaných na cenu, kteří hledají výměnou za menší rozsah služeb nižší ceny volání. Své stanovisko k možnému dopadu jsme řekli na tiskové konferenci. Nemůžeme dopad komentovat, nicméně spolupráce je oboustranně výhodná 

Martina Kemrová, tisková mluvčí T-Mobilu, popsala postoj k nově představené nabídce takto:

Na nabídku Bleskmobil bezprostředně reagovat  nebudeme. Je opravdu těžké odhadovat budoucí vývoj, máme však za to, že představená nabídka očekávanou revoluci nepřinese. Je pravděpodobné, že nabídka nového virtuálního operátora může zaujmou zákazníky extrémně citlivé na cenu. Masivního odlivu zákazníků se však neobáváme. 

Zareagovat nehodlá ani Vodafone. Tisková mluvčí Alžběta Houzarová nám k tomu řekla:

Některé ceny se mohou zdát výhodné, avšak za další služby, jako například volání operátorovi, musí zákazník zaplatit navíc. Tato nabídka proto oslovuje pouze  úzkou skupinu zákazníků, kteří jsou kvůli ceně ochotni vzdát se komfortu a servisu. My chceme našim zákazníkům i nadále nabízet kvalitní služby s veškerým komfortem v ceně.

Odborníci jsou nadšenější

Podrobněji nám okomentoval příchod Blesk mobilu Jiří Peterka, nezávislý konzultant a publicista, www.erachiv.cz. Příchod virtuálního operátora považuje za průlomový, očekává nějakou reakci dalších operátorů a naznačuje, že příchod virtuála právě teď souvisí s probíhající analýzou relevantního trhu.

Trh určitě změní, nebo vlastně už změnil: prolomil dogma o tom, že mobilní operátoři si sami dobrovolně nepustí do své sítě žádného virtuálního operátora. Pokud jde o změnu cenové hladiny: Blesk Mobil se dostal podstatně níže, než je obvyklá cenová hladina předplacených služeb, kdy minuta hovoru přijde klidně na 5 až 7 korun. Ale stále je vysoko nad hladinou, na kterou se mohou dostat firemní zákazníci, kteří nechají operátory soutěžit v aukci. Takže prostor pro ještě nižší ceny určitě existuje.

Jsem si jistý, že ostatní operátoři nějak zareagují. Otázkou je pouze jak. Možná se také domluví s některým zájemcem o roli virtuálního operátora, nebo se jakoby stanou virtuálem sami: nabídnou o něco nižší ceny, spojené s nižší (pro operátora levnější) péčí o zákazníka.

Podle mého názoru se Telefónica potřebovala s někým domluvit ještě dříve, než skončí analýza relevantního trhu č. 8 a dojde na ukládání nápravných opatření. Chtěla předejít regulátora, a to se jí v zásadě povedlo. Teď půjde o to, jaké to bude mít důsledky a co to změní na způsobu, jakým bude regulátor dále rozhodovat. Na to si musíme počkat.

O vyjádření jsme požádali také Ondřeje Žídka, studenta UTB ve Zlíně, který za svou práci SOČ (www.soc.cz) „Cenová politika mobilních operátorů vs. český zákazník“ získal cenu Česká hlavička 2012 – Merkur.

Příchod Bleskmobilu vnímám jako první krok ke snížení cen za telekomunikační služby. Vzhledem k relativně nízkým cenám, které byly představeny, se domnívám, že tento první český virtuální operátor může trh změnit. Samozřejmě bude záležet na náročnosti jeho budoucích uživatelů, obecně vzato bych však řekl, že společný projekt společností Ringier a Telefónica O2 si své zákazníky najde velmi rychle.

Od stávajících operátorů očekávám adekvátní reakci na poměrně výhodné ceny Bleskmobilu, který začne fungovat od 7. listopadu 2012. Blíží se Vánoce a operátoři tradičně v tomto období na zákazníky cílí s nejrůznějšími nabídkami a promo-akcemi ještě intenzivněji. Jsem proto přesvědčen, že se dočkáme úprav v současném portfoliu tarifů u konkurenčních operátorů. Příkladem může být vánoční nabídka T-Mobilu, který nastavil cenu za volání na stejné výši jako Bleskmobil. Bude zajímavé sledovat, zdali například Vodafone bude ochoten nabídnout hovorné pod 2,50 Kč/min, nebo zůstane na této hranici či vyšší sazbě.

Od Českého telekomunikačního úřadu se v brzké době očekává jasný krok k tomu, aby operátorům „nařídil“ do svých síti vpustit nové subjekty. Stávající velká trojka českých operátorů tento záměr zcela jistě tušila, bylo tak jen otázkou dohod a jednání, která společnost do své sítě virtuála vpustí jako první. Vzhledem k aukci volných kmitočtů se dá předpokládat, že se dalšího snižování cen v dohledné době dočkáme. Pro zákazníka to bude jedině pozitivem.

Reklama