Vydavatelství Ringier dnes v Praze představilo svého virtuálního operátora Blesk mobil. Jak jsme vás již dříve informovali, funguje na principu předplacené karty s cenou za volání 2,50 Kč/min. Koupíte ve všech dobrých trafikách od 7. listopadu.
Blesk mobil je virtuální operátor, jeho provozovatel proto nebudu vlastní síť, ale využívá infrastrukturu O2. To je důležité v případě, že ve vašem městě bývají se signálem problémy. Stačí se podívat, zda má kvalitní pokrytí O2 a s klidem můžete přejít k Blesk mobilu.
V nabídce má jediný předplacený tarif. Po pořízení SIM karty, která stojí 150 Kč a obsahuje do začátku kredit ve stejné výši, budete telefonovat za 2,50 Kč/min. Za odeslání jedné textovky zaplatíte 1,50 Kč, jednodenní datový balíček (FUP 50 MB) vás vyjde na 20 Kč a celoměsíční 100MB balíček na 100 Kč. Pokud často voláte do zahraničí, vězte, že za hovor do zemí EU zaplatíte 10 Kč/min, při výjezdu za hranice se uplatňuje standardní eurotarif.
SIM karty i dobíjecí kupony budou k dispozici na stejných prodejních místech jako noviny Blesk. Už od začátku (7. listopadu 6.00) bude fungovat dobíjení přes terminály Sazky (200-9 999 Kč). Do budoucna se připravuje dobíjení na přepážkách České pošty a přímým převodem na účet.
Malé fígle na nepozorné
I když provozovatel prezentuje Blesk mobil jako jednoduchého operátora bez smluvních závazků, zbytečných služeb, přemrštěných cen a jakýchkoliv fíglů, na některé jsme v průběhu tiskové konference spolu s kolegy z ostatních redakcí přišli.
Tak třeba datové tarify. Přesto, že Blesk mobil cílí především na čtenáře Blesku, kteří jsou, řekněme, trochu méně vzdělaní, trochu méně majetní, trochu méně moderní, aktivuje všem automaticky denní datový balíček. Pokud si ho zákazník explicitně nevypne (což pravděpodobně neudělá), bude ho každé nechtěné připojení stát 20 Kč.
Balíček se SIM kartou prodávaný v trafikách má SIM standardní velikosti, z níž je možno vyloupnout mini SIM, ze které pak další operací extrahujete micro SIM. Majitelé nejnovějších iPhonů mají smůlu, podle neoficiálních vyjádření s nimi bude jejich problém řešen individuálně (pravděpodobně zasláním nano SIM poštou).
K Blesk mobilu můžete přejít od jiného operátora, samozřejmě si můžete nechat svoje číslo. Postup je v tom případě takový, že si koupíte novou SIM v trafice, přihlásíte se do internetové samoobsluhy nebo zavoláte na infolinku (pozor, hovor s živým operátorem stojí 20 Kč) a požádáte o přenos čísla, který je poté zdarma.
Nejvíc mě zaráží doba platnosti kreditu omezená na pouhé tři měsíce od okamžiku dobití. Pokud budu předpokládat, že průměrný čtenář Blesku bude dobíjet prostřednictvím kuponů (jediná dostupná velikost 250 Kč), musí v podstatě provolat každý měsíc 83 Kč. Pokud už se odhodlá použít terminál Sazky, vyjde ho tento v podstatě měsíční paušál na 67 Kč. To představuje povinnost provolat 27 nebo 33 minut měsíčně, což může být pro některé hodně nenáročné uživatele (a na ty Blesk mobil cílí) možná problém.
Pokud po třech měsících znovu dobije, kredit se samozřejmě obnoví. Karta jako taková přestane fungovat po 12 měsících od posledního dobití. To znamená, že máte tři měsíce na vyčerpání kreditu a dalších devět na příchozí hovory.
Komentář Mobinfo.cz
Ringier má dlouhodobé zkušenosti z Německa, kde jeho mateřská společnost provozuje už od roku 2007 virtuálního operátora Bild mobil. Ten má mimochodem v podstatě stejné ceny za volání – 2,50 Kč/min hovoru, u zpráv je malinko dražší – jedna SMS za 2,50 Kč. I v Německu ho provozuje v síti Telefóniky.
Blesk mobil je první virtuální operátor dostupný široké veřejnosti, v tomto směru musíme Ringier i Telefóniku pochválit. Ceny jsou podstatně příjemnější než na běžných předplacených kartách, lze tedy očekávat, že zejména pro tzv. obyčejné lidi (rozuměj: čtenáře Blesku) bude zajímavý. Když k tomu připočtete připravovanou reklamní masáž (nejen) v médiích Ringieru, je alespoň částečný úspěch s dost velkou pravděpodobností zaručen.
Rozhodně se ale nedostavila ta revoluční změna trhu, po které volaly různé občanské skupiny. Blesk mobil nepřinesl do Česka neomezené volání za 500 Kč jako francouzský Free, nesrazil ani ceny tak hluboko, aby to bylo zajímavé třeba pro majitele vyšších tarifů nebo firemní zákazníky. (A to můžeme mezi firemní zákazníky počítat i nejrůznější rodinné příslušníky a kamarády zařazené do „firemní“ sítě tzv. šedých virtuálních operátorů).
Blesk mobil tak může zaujmout skutečně jen čtenáře Blesku, majitele současných extrémně drahých (volání za 7 Kč/min) předplacených karet apod. Ti ale na druhou stranu patří mezi zákazník, kteří si neradi nastavují služby sami (proč tedy Blesk zpoplatňuje živého operátora?), nevyužívají data (proč jsou nedílnou součástí data na den?) a volají co nejméně (proč je povinná útrata skoro 70 Kč měsíčně?).
Na finální ceníky včetně všech podmínek si budeme muset ještě pár dní počkat. Zítra startuje reklamní kampaň, 7. listopadu se objeví v prodeji SIM karty a dobíjecí kupony. Jakmile budeme mít k dispozici finální informace, samozřejmě se na nabídku Blesk mobilu ještě jednou zevrubně podíváme.