ČTÚ vydal tiskovou zprávu s opravenými výsledky mezinárodní studie analytické společnosti Teliogen. Podle ní nevoláme o tolik levněji, jak se zdálo před pár dny. Podívejte se na podrobné údaje.
Před časem jsme zveřejnili výsledky mezinárodní srovnávací studie renomované agentury Teligen, podle které jsme se díky změně metodiky (započítání nejrůznějších česky specifických balíčků a dlouhodobých úvazků) posunuli z chvostu žebříčku telekomunikačně nejdražších zemí někam směrem ke středu (Podrobnosti včetně mnoha grafů si můžete přečíst v tomto článku).
Některé údaje vzbudily pochybnosti, o výsledcích renomované agentury se ale příliš nediskutuje. Ostatně, podle téže agentury jsme jednou z nejdražších zemí, a taky to všichni tvrdí bez toho, aby dělali vlastní srovnání. ČTÚ minulý týden obdržel od společnosti Teligen informaci, že výpočet cen košů byl pro Českou republiku, vlivem „systémového updatu, který zahrnoval i migraci dat do novější verze Excelu“, chybný. Proto společnost Teligen předmětné srovnání opravila.
Nebudeme znovu zveřejňovat všechny grafy, pokud máte zájem, jsou veřejně dostupné přímo na stránkách ČTÚ. Podíváme se, nakolik se pozice České republiky mezi listopadem 2011 a únorem 2012 změnila podle „správného“ výpočtu.
U spotřebního koše 30 hovorů měsíčně došlo ke zlepšení z 24 místa na 22. U spotřebitelského koše 100 hovorů jsme si polepšili z 31. na 28. místo, spotřební koš obsahující 300 hovorů se zdražil, původně jsme byli 6. od konce, nyní jsme 3. Spotřební koš s 900 hovory naopak díky nové metodice zlevnil, posunuli jsme se z 29. na 26. místo. Příznivce předplacené karty potěší, že spotřební koš obsahující 40 hovorů z předplacené karty je o něco levnější, namísto 30. místa máme nyní 29. A konečně spotřební koš obsahující 400 SMS zlevnil tak, že jsme se posunuli z 30. na 28. místo v žebříčku nejdražších zemí.
Co z uvedeného srovnání plyne? V podstatě vůbec nic. Můžeme jen doufat, že Teligen počítá tentokrát už správně, a že počítá správně pro všechny země. Pokud se podobná chyba vyskytuje i u jiných zemí, nemá vůbec smysl se podle této analýzy nějak srovnávat.
Kromě toho samozřejmě platí, že jen málokdo se napasuje přesně do určitého spotřebního koše. Pokud voláte jen omezenému množství lidí, můžete si aktivovat zvýhodnění pro skupinu známých či rodinu, pokud píšete hodně zpráv nebo většina vašich hovorů směřuje na pevnou, můžete dále ušetřit apod.