Flinc – autostop jedině s mobilem (čtvrtá návštěva v T-City)

Reklama

Pokud nepatříte vyloženě mezi dobrodruhy, asi se k silnici se zdviženým palcem nepostavíte. Kdybyste žili v Německu, mohli byste si cestu předem domluvit prostřednictvím sociální sítě Flinc. Oproti běžnému autostopu přináší řadu výhod.

Princip služby Flinc je zcela jednoduchý. Řidiči i stopaři jsou vybaveni aplikací, která může být v mobilu, automobilové navigaci s internetovým připojením nebo na webových stránkách. Po registraci mohou řidiči do systému zadat, na jakou cestu se chystají. Stopaři pak zadávají poptávky, odkud kam potřebují svézt.

Flinc je jedním z projektů provozovaných v německém Friedrichshafenu, který Deutsche Telekom, majitel českého operátora T-Mobile, proměnil na T-City. Přečtěte si základní informace o T-City, bližší pohled na projekty z oblasti medicíny, reportáž z návštěvy domu ovládaného mobilem.

Systém se pokouší poptávky i nabídky spárovat, najít každému řidiči jeho stopaře (nebo několik stopařů) a každému stopaři jeho řidiče (případně poskládat delší cestu z více úseků s více řidiči). Řidič má možnost zadat do systému nějakou symbolickou částku za kilometr, kterou bude po stopaři požadovat, případně ho svézt zdarma jen kvůli svému ekologickému cítění, aby pomohli snížit svou uhlíkovou stopu a odlehčili již tak dost decimované přírodě.

Flinc se hodí jak pro ty, kteří potřebují jednou za čas hodit k rodičům do sousedního města, tak všem, kdo každé ráno dojíždějí do práce či do školy. Integrace do automobilové navigace navíc umí ukázat nejbližší stopaře hledající svezení vaším směrem. Pokud víte dopředu, že se potřebujete někam dostat, lze do systému zadat poptávku s určitým časovým oknem, kterému se pak mohou řidič přizpůsobit.

Až dosud je to jednoduchá aplikace vyhledávající odpovídající nabídky a poptávky. Zajímavé to začne být v okamžiku, kdy budete chtít zvýšit bezpečnost cestování například pro osamoceně cestující ženy. Český Jízdomat to řeší specializovanou sekcí jen pro ženy, Flinc vytváří síť důvěry, podobnou jakou máte na Facebooku.

Jednotlivé řidiče i stopaře můžete ohodnotit, přidat si je ke svým známým. V budoucnu pak můžete Flinc požádat, aby vám vyhledával protějšky pouze mezi vašimi osvědčenými známými či známými vašich známých. Pro skupiny lidí, například zaměstnance jedné firmy, je navíc možno zajistit, aby Flinc hledal cesty pouze mezi členy skupiny. Ve zmiňovaném případě velké firmy tak může dojít k lepšímu využití vozového parku při cestách do práce a z práce.

A co z toho všichni zúčastnění mají? Předně všichni ušetří, auto spotřebuje zhruba stejně, ať veze jednoho člověka nebo dva. Pokud se o náklady podělí, budou spokojení všichni. Vzhledem k intervalům hromadné dopravy a její čistotě (zejména v Česku), pak stopař získá vyšší komfort za podobnou (či dokonce nižší) cenu. Na své si přijde i příroda; auto vezoucí jednoho člověka produkuje stejné množství exhalací jako auto vezoucí dva cestující. V některých civilizovaných městech mají dokonce obsazenější vozidla vyhrazený rychlejší jízdní pruh.

Nám tedy nezbývá než litovat, že je Flinc pouze v němčině, a doufat, že někdo z českých firem vyvine podobnou aplikaci.

Tím naše návštěva v T-City končí. Pokud vás zajímají další projekty, na kterých ve Friedrichshafenu pracují, navštivtě stránky www.t-city.de.

Nezapomeňte si také přečíst naše předchozí reportáže:

Reklama