Od července vám nesmí nikdo volat z marketingových důvodů, pokud jste mu k tomu nedali výslovný souhlas. ČTÚ nyní radí, jak takové hovory poznat a jak proti nim bojovat.
Vydal za tímto účelem dokonce online manuál, kde najdete všechno důležité na jednom místě.
Nejprve je nutno zjistit, jestli je hovor opravdu zakázaný. Do této kategorie totiž nespadají telefonáty, ke kterým jste dali souhlas např. při podpisu smlouvy nebo registraci do nějaké služby. Legálně vám tak může volat třeba banka s nabídkou nového spoření nebo energetická společnost s novým ceníkem. Tyto souhlasy ale můžete odvolat a postupně tak počet obtěžujících hovorů snížit. Dále jsou legální hovory, které nejsou marketingové, například průzkumy veřejného mínění.
Dobrým vodítkem je, pokud vám volá firma, se kterou nemáte nic společného, a na dotaz po původu kontaktu mlží, zmiňuje internet nebo náhodné generování čísla. U takových hovorů je nejlepší okamžitě sdělit, že se jedná o protiprávní obtěžující hovor, pokud jste někdy udělili dané společnosti souhlas s kontaktováním, tak ho tímto odvoláváte, a zavěsit.
V případě zájmu si pak můžete stěžovat u ČTÚ, kde sdělíte datum a čas hovoru, číslo, ze kterého bylo voláno, případně doložíte nahrávku.