Od příštího týdne bude přenos čísla mezi operátory probíhat úplně jinak, logičtěji. Výrazně se také zkrátí doba přenosu a několikanásobně zvýší kapacita příslušného systému pro přenos. Podívejte se, jakým způsobem budeme postupovat.
Až doposud připomínal proces přenosu čísla pověstné pobíhání od čerta k ďáblu (tedy s tou výjimkou, že mnohé pobíhání proběhlo elektronicky, aniž byste se museli zvednout ze židle). Schválně si to zrekapitulujme. Nejprve jste oznámili svému cílovému operátorovi (to je ten, ke kterému chcete přejít), že máte zájem o jeho služby. On vytvoří v nějakém mezioperátorském systému jakousi objednávku přenosu a vydá vám její číslo zvané PAC. S tímto číslem se vydáte ke svému původnímu operátorovi a oznámíte mu, že s ním hodláte ukončit veškeré styky. Původní operátor nejprve ověří, zda u něj nemáte nějaké závazky (neuhrazené faktury, probíhající úvazek s dotovaným mobilem apod.), poté přenos (v systému) cílovému operátorovi potvrdí. Pak spolu chvíli operátoři komunikují, až si dohodnou vyhovující termín přenosu, informují vás spoustou textových zpráv a nakonec číslo po několika týdnech přenesou.
Tak přesně to se od září změní. Vy nejprve navštívíte svého současného operátora a vypořádáte si s ním všechny nesrovnalosti. On vám na základě toho vystaví ČVOP, číslo výpovědi opouštěného operátora, a provede příslušný zápis do mezioperátorského systému. Následně proběhnou jen čtyři operace, z nichž každá smí trvat nanejvýš jeden jediný den.
První den nahlásíte ČVOP svému cílovému operátorovi, který ho zadá do mezioperátorského systému. Druhý den cílový operátor požádá původního operátora o uvolnění čísla, třetí den musí původní operátor toto číslo uvolnit (nic mu v tom nebrání, všechny závazky už jsou vyřízeny). Nejpozději čtvrtý den pak dojde k vlastnímu přenosu.
Rozvoj virtuálních operátorů si vyžádal posílení systému pro zpracování objednávek na přenos čísla. Zatímco současný systém zvládne vyřídit maximálně 5 000 přenosů denně, od září, od kdy ostatně platí nový přenosový postup, bude postupně spouštěn systém nový, který si poradí až s 30 tisíc objednávkami každý pracovní den.