K čemu tolik virtuálů, když jsou všichni stejní?

Reklama

Skoro dva roky čeští zákazníci toužili po příchodu virtuálních operátorů, kteří prý otřesou trhem a budou se s těmi stávajícími předhánět, kdo nabídne nižší ceny a více volných jednotek. Zatím to ale vypadá, že jsou všichni virtuálové střiženi podle jednoho hrnce.

První virtuál, Blesk mobil, přišel na trh již v listopadu 2012, po dlouhém a toužebném očekávání. Je pravda, že jeho nástup trhem docela otřásl. Nastavil totiž cenovou laťku nízko – bez jakýchkoliv úvazků nabídl volání za 2,50 Kč/min a zprávy za 1,50 Kč, přičemž v té době obvyklá cena u předplacenek a nízkých tarifů dosahovala přibližně sedmi korun za minutu. Příklad Blesk mobilu okamžitě následovali Vodafone a T-Mobile, kteří zavedli nejrůznější akční předplacenky s podobnými cenami například za pravidelné dobíjení.

Od té doby přišlo několik dalších virtuálů, wow efekt už se ale nedostavil. GTS je určeno jen pro firmy, jeho nabídka je neveřejná a vyjednávají si ji firemní zákazníci v rámci kompletního balíčku telekomunikačních služeb. Mobil.cz nabízí stejné ceny volání jako Blesk mobil, k tomu ale přidává 200 MB dat jako odměnu za pravidelné dobíjení. Do třetice je tu Tesco Mobile, který je o něco dražší pro volání do cizí sítě, levnější pro volání do vlastní sítě a navíc má slevu pro majitele věrnostní karty Tesco Club Card. Podrobnosti najdete v našem Katalogu operátorů.

Blesk mobil Předplacená karta

Mobil.cz Předplacená karta

Tesco Mobile Předplacená karta

Tarif v prodeji ano ano ano
Úvazek [měsíců] 0 0 0
Paušál [Kč] 0 0 0
Volné jednotky 200 MB
Do vlastní sítě [Kč/min] 2,50 / 2,50 2,50 / 2,50 1,50 / 1,50
Do pevné sítě [Kč/min] 2,50 / 2,50 2,50 / 2,50 2,90 / 2,90
Do cizí sítě [Kč/min] 2,50 / 2,50 2,50 / 2,50 2,90 / 2,90
SMS [Kč] 1,50 1,50 1,50
MMS [Kč] 5 5
1 MB dat [Kč]
Další informace Datové balíčky: 20 Kč/50 MB/den nebo 100 Kč/100 MB/měsíc Za každé dobití částkou min 200 Kč získáte 200 MB dat s platností jeden měsíc. Datové balíčky: 50 MB/den za 20 Kč, 150 MB/měsíc za 150 Kč, 400 MB/měsíc za 250 Kč nebo 1 GB/měsíc za 350 Kč.

Jak vidíte, nabídka všech virtuálních operátorů se, až na drobnosti, naprosto shoduje. Podobná shoda panuje i u „velkých“ operátorů a jejich neomezených tarifů, jak jsme vás ostatně informovali již dříve v tomto článku a také v tomto článku. Celý trh tak vypadá asi následovně:

  • někde dole jsou virtuální operátoři s cenou 2,50 Kč/min, ti jsou určeni nejméně náročným zákazníkům
  • uprostřed jsou naprosto shodné nabídky velkých operátorů pro volání do vlastní sítě za 250 Kč měsíčně
  • za 500 Kč měsíčně získáte u všech operátorů bezplatné volání do vlastní sítě s nějakými minutami do ostatních sítí
  • nahoře pak najdete neomezené tarify za 750 Kč měsíčně

Čím je to způsobeno? Nejvyšší přípustnou cenu nadiktovalo svou tarifní revolucí O2. Zbylým operátorům začalo být jasné, že neomezené volání za vyšší cenu (dříve klidně dva tři tisíce) nebude nikdo ochoten zaplatit. Masové telefonáty zákazníků je v tom utvrdily, o čemž svědčí i panické reakce T-Mobilu a Vodafonu a jejich představování narychlo spíchnutých podobných tarifů.

Podobné důvody vedou podle mého názoru ke shodné nabídce u tarifů obsahujících bezplatné volání do vlastní sítě. O2 stanovilo na začátku nejvyšší přípustnou cenu, která byla z nějakého důvodu podstatně nižší než bylo v té době obvyklé. Zbylí operátoři vědí, že nemohou požadovat cenu vyšší, protože by ji nikdo nezaplatil, zase ale nechtějí jít výrazně níže, už tak bude propad příjmů značný.

Proč se ale tak podezřele shodují nabídky virtuálních operátorů? O tom se můžeme pouze dohadovat. Je docela možné, že všichni dostali od síťového operátora (O2, T-Mobile, Vodafone) stejnou velkoobchodní cenu. Bylo by ale nadmíru podezřelé, kdyby se velkoobchodní nabídka shodovala napříč třemi konkurujícími si subjekty. Také je možný podobný scénář, jaký jsme pozorovali u neomezených tarifů. Blesk mobil nastavil cenovou laťku tak nízko, že si ji nikdo netroufne překročit, a přitom odmítá nabídnout ještě nižší cenu, protože by přišel na buben.

Uvidíme, zda se další virtuální operátoři pochlapí a přijdou s něčím revolučním, zatím to tak ale nevypadá. Mohou mírně laborovat s volnými jednotkami, o pár haléřů zlevnit nebo zdražit, nabídnout různé klubové výhody nebo něco podobného, ale mnoho prostoru k cenovému poklesu podle mého názoru nemají.

Reklama