Zákazníci T-Mobilu jsou evidentně se svým operátorem nejspokojenější. Vyplývá to z výzkumu agentury Ipsos, který měl zjistit, odkud může případný nový operátor přetáhnout své zákazníky. Největší šanci má samozřejmě u majitelů předplacených karet.
V Česku má vlastní SIM kartu každý včetně kojenců a batolat. Penetrace trhu dávno překročila sto procent, zákazníky si rozdělili tři velcí operátoři (O2, T-Mobile, Vodafone) a jeden virtuální (Blesk mobil). Pokud se na trhu objeví nový hráč, bude muset stávající čtveřici nějaké zákazníky odlákat. Ve hře jsou přitom jak virtuální operátoři, jichž se chystá na trh skoro deset, tak případně nový plnohodnotný operátor, který vzejde z aukce volných frekvencí.
Agentura Ipsos se proto ptala reprezentativního vzorku 509 Čechů používajících internet, zda změní operátora, až k tomu dostanou možnost, Vzorek byl bohužel sestaven tak, aby reprezentativně pokryl různé regiony, velikosti měst, pohlaví, věk a vzdělání. Nikoho nenapadlo vybírat reprezentativně také zástupce dle jednotlivých operátorů (protože např. T-Mobile a O2 mají podstatně více zákazníků než Vodafone).
Kvůli tomu bylo ve výsledku nutno přepočítat výsledky podle velikosti operátorů a vypočítat jakýsi index – čím je vyšší, tím větší je pravděpodobnost, že zákazník daného operátora opustí. Nejhůře dopadl O2 s indexem 105, následuje těsně Vodafone s indexem 102 a klidný může být T-Mobile s indexem 94.
Agentura také rozdělila zákazníky podle typu používaných služeb, opět k vyjádření ochoty odejít použila indexy. Asi nikoho nepřekvapí, že větší ochotu k odchodu jeví majitelé předplacených karet (index 110), zatímco zákaznici s měsíčním paušálem jsou výrazně věrnější (index 92).
Pokud rozdělíme dle typu smluvního vztahu zákazníky jednotlivých operátorů, jsou nejodhodlanější ke změně zákazníci O2 a Vodafone s předplacenými kartami (index 120 u O2, index 116 u Vodafonu). Zákazníci těchto operátorů s měsíční smlouvou se jeví docela spokojeně (index 96, respektive 91), stejně jako zákazníci T-Mobilu bez ohledu na smlouvu (index 99 u předplacených karet a 91 u měsíčních paušálů).
Komentář Mobinfo.cz
Když se nad výsledky výzkumu zamyslíte, nejsou nijak překvapivé. Předně – zákazníci s měsíčními paušály jsou relativně spokojení. Aby taky ne. Jednak je k tomu často nutí dlouholetý úvazek, jednak smlouvu uzavřeli dobrovolně a po zralé úvaze, asi proto, že jim služby daného operátora vyhovují.
Přesto, že už to dávno není úplně pravda, má O2 stále image nepružného státního molochu. Jeho předplacenkáři si stěžují na nevýhodné účtovací schéma, malý výběr tarifů a o něco vyšší ceny. Pokud přijde někdo, kdo nabídne lepší podmínky, rádi přenesou své číslo. (A právě jim O2 nabízí virtuálního operátora Blesk mobil).
Na druhou stranu, Vodafone před lety posbíral nespokojené zákazníky O2 a T-Mobilu. Jeho zákaznický kmen je tedy extrémně přelétavý, často již jednou změnu operátora absolvoval a nevidí důvod, proč by to neměl udělat znovu, když přijdou lepší podmínky.