Emporia Telecom je relativně malá rakouská rodinná firma, která se specializuje na výrobu jednoduše ovladatelných telefonů pro seniory. Aktuálně působí ve třiceti zemích, mezi nimi i v České republice. Pojďme společně nahlédnout do její historie.
Společnost Emporia Telecom vznikla již v roce 1991, tehdy se ale orientovala na bezdrátové telefony pro pevné linky. Není divu, když si připomenete historický kontext, v Česku tehdy teprve nesměle startovala první analogová NMT síť, do příchodu GSM bylo ještě pět let. Příliš mnoho firem se tak mobily nezabývalo.
Tato náplň podnikání vydržela rakouské firmičce poměrně dlouho, takřka deset let. Nenasedla tedy do rozjetého mobilního vlaku hned na začátku, jako její současní konkurenti. Situace se začala měnit až koncem tisíciletí, přesněji v roce 2000.
Mami, tady máš mobil
V roce 2000 totiž zakladatel a ředitel Emporie v jedné osobě, jistý Albert Fellner, daroval své matce mobilní telefon; první, který kdy měla. Prameny neuvádějí, kolik v té době bylo Fellnerově matce let, ostatně, nebylo by ani zdvořilé se na to ptát. V každém případě jsou ale zaznamenány páně ředitelovy stížnosti.
Podle vlastních slov totiž od té doby trávil všechny víkendy s matkou tím, že se pokoušel naučit ji pracovat s jejím novým mobilem. Tehdy pochopil, že běžné mobilní telefony jsou pro starší lidi příliš složité, mají malá tlačítka a zbytečně mnoho funkcí.
Otočil tedy kormidlem své rozjíždějící se firmy a rozhodl se vyplnit obří díru na trhu. Oproti takřka všem ostatním výrobcům soupeřícím v množství nových pokročilých funkcí, postupovala Emporia přesně naopak. Snažila se komunikaci seniorům co nejvíce zjednodušit (jako svůj cíl vyhlásila Simplified Communication).
Rodina je základ státu
Po dalších třech letech, tedy v roce 2003, posílil Albert Fellner rodinnou přítomnost ve firmě. Jeho žena Eveline Pupeter-Fellner se objevila v představenstvu firmy Emporia Telecom. Dnes, jen tak mimochodem, působí jako generální ředitelka a řídí pobočky ve všech 30 zemích, kde Emporia působí.
A co se stalo se zakladatelem, jejím manželem Albertem Fellerem? Ten relativně brzy pochopil, že pokud chce Emporia u seniorů skutečně zabodovat, musí se nějak ohánět. Začal tedy klást důraz na výzkum a vývoj.
Aktuálně se „přemýšlením nad novými telefony“ zabývá celá třetina zaměstnanců. Emporia Telecom navíc spolupracuje s prestižními univerzitami, využívá výsledků práce vědeckých týmů na Univerzitě Johanese Keplera v Linci, Univerzitě v Cambridge, Univerzitě aplikovaných věd ve Vídni a Univerzitě aplikovaných věd v Hagenbergu. A právě na veškerý výzkum a vývoj dohlíží Albert Feller.
Trochu jiný výrobce mobilů
Spolu s Nokií je aktuálně Emporia jediný evropský výrobce mobilů. Samozřejmě vyrábí své přístroje v Číně, alespoň je ale v Evropě vyvíjí, a jak naznačují mimo jiné naše recenze, dost dbá na kvalitu výroby.
Všechny telefony z aktuálního portfolia Emporie jsou seniorské přístroje s jednoduchými funkcemi a velkými tlačítky. Najdete mezi nimi i mobil odolný; občasnému pádu telefonu na zem se nevyhne ani uživatel mladší. V poslední době se objevují stylová véčka a přístroje s trochu pokročilými funkcemi.
Emporia Talk Comfort |
|
![]() |
|
Rozměry: 114 × 55 × 16 mm, 80 g | |
Displej: 1,8″, 128 × 64 bodů, ne barev, ? | |
Procesor, systém: ? MHz, ne | |
Paměť, úložiště, karta: ? MB, 32 MB, ne | |
Data: | |
Další konektivita: 3,5mm jack | |
Fotoaparát: ne Mpx, video: ne | |
Podrobné specifikace | |
Aktuální cena Emporia Talk Comfort v českých e-shopech: (Zdroj: Heureka.cz, ) |
Emporia sama sebe označuje za výrobce telefonů pro osoby starší 50 let, kam spadají nejen senioři v běžném slova smyslu. Patří tam i generace, která by se ještě za typický „důchodcovský mobil“ styděla, přitom už ale uvítá větší písmena nebo pohodlnější ovládání.
Kromě prodeje mobilů pracuje výrobce usilovně na osvětě. Již dřív jsme vás informovali o sérii seminářů Jak na mobil, jejichž cílem bylo ukázat seniorům, že mobil nemusí být jejich nepřítel. Ve spolupráci s již zmíněnými univerzitami zkouší zjistit, co všechno se seniorům na mobilu ovládá špatně. Používá k tomu různých pomůcek, např. rukavici simulující ztuhnutí kloubů, sníženou citlivost prstů nebo brýle působící na očích jako šedý zákal.
Tento úzce zaměřený přístup s velkým podílem výzkumu a vývoje se Emporii evidentně vyplácí. V loňském roce prodala více než půl milionu přístrojů, aktuálně působí v 30 zemích a právě se pokouší expandovat do Latinské Ameriky a Spojených států amerických.