Nokii se začíná dařit, o Lumie je větší zájem, než se čekalo

Reklama

Nokia zveřejnila předběžné finanční výsledky za čtvrté čtvrtletí roku 2012. Stručně řečeno, restrukturalizace probíhá úspěšně, o Lumie je větší zájem, než se při plánování předpokládalo a finský výrobce tak konečně začíná na prodávaných telefonech něco vydělávat.

Nokia před koncem roku mohutně restrukturalizovala (čti: šetřila, kde se dá). Prodala svoje sídlo, zbavila se divize luxusních telefonů Vertu, rozprodala nemobilní součásti Nokia Siemens Networks. Podle finančních výsledků, které se objevily ve včerejší tiskové zprávě, to mělo dobrý důvod.

Za poslední čtvrtletí roku 2012 překročila svá vlastní očekávání (tedy to, co si před začátkem čtvrtletí vytyčila jako cíl). Stručně řečeno, mobilů se prodalo více, náklady byly nižší a dokonce se s největší pravděpodobností objevila nečekaná marže (tedy část ceny telefonu, která zůstane výrobci jako zisk).

Pojďme se podívat na čísla. Finský výrobce prodal 86,3 milionu mobilních telefonů, za což utržil (nikoli vydělal) 3,9 miliardy eur (asi 97 miliard korun). Z tohoto balíku tvořily 15,9 milionu prodaných kusů tzv. chytré telefony, kam ale Nokia nově řadí i přístroje Asha (mají e-mail a webový prohlížeč, jsou to tedy smartphony).

Pokud vás zajímají jen „pravé smartphony“, tedy přístroje s operačním systémem, prodalo se 4.4 milionů Lumií a 2,2 starších přístrojů s operačním systémem Symbian. Nokii se dokonce podařilo zvrátit jeden z největších problémů, totiž zápornou marži (situaci, kdy výrobce na každý prodaný telefon doplácí). Podle předběžných odhadů se ve čtvrtém čtvrtletí marže na telefonu Nokia pohybovala někde mezi nulou a dvěma procenty z ceny.

Stephen Elop, generální ředitel Nokie, tyto finanční výsledky komentuje slovy: „Těší nás, že čtvrté čtvrtletí 2012 bylo úspěšné čtvrtletí, v němž jsme překročili očekávání a dosáhli zisku v divizi Devices & Services a rekordního zisku v divizi Nokia Siemens Networks. Koncentrovali jsme se na svůj cíl a jako výsledek jsme prodali 14 milionů smartphonů Asha a Lumia, přičemž jsme dokázali osekat výdaje a zajistit dobré čtvrtletí i Nokia Siemens Networks.“

Výrobce se nicméně obává čtvrtletí následujícího, začátek roku bývá vždy o něco slabší než zbylá čtvrtletí. Lidi uspokojí svou touhu po novém mobilu na Vánoce, v lednu až březnu pak spíše šetří a čekají, co Nokia (či další výrobci) představí na veletrzích CES a MWC.

Osobně začínám mít strach, jak Nokia zvládne financovat záruční opravy. Dlouhodobě pracuje se zápornou nebo (až toto čtvrtletí) velmi nízkou marží. Pomalu se blíží doba, kdy mobily prodané před rokem či dvěma léty začnou vykazovat zvýšené množství poruch, které bude muset výrobce řešit. Připomínám, že na tento problém „dojel“ svého času Siemens a pevně věřím, že Nokia zvládne situaci podstatně lépe.

Reklama