Po mnoha dohadech, zaručených i nezaručených informací, včera přišlo oficiální potvrzení z české Telefóniky. Španělský majitel se rozhodl české O2 prodat, aktuálně hledá kupce a vážně uvažuje také o finanční skupině PPF. To jen potvrzuje řadu spekulací spojených s aukcí.
Telefónica dnes vydala následující „burzovní oznámení“:
TELEFÓNICA, S.A., majoritní akcionář společnosti Telefónica Czech Republic, oznámila, že zvažuje strategické alternativy týkající se jejího podílu ve společnosti Telefónica Czech Republic, včetně jednání s investorskou skupinou PPF, aniž by měla jisté, že dohody je možné dosáhnout, nebo jaké by byly případné podmínky takové dohody.
Co z toho vyplývá? Hned několik zajímavých bodů:
1, Všechny zprávy o prodeji byly pravdivé, i když je oficiální místa sveřepě popírala. Telefónica skutečně chtěla a chce prodat českou pobočku. (Zlí jazykové tvrdí, že je to kvůli poklesu marží na českém telekomunikačním trhu, zlatý důl byl zkrátka vytěžen a je na čase ho prodat.)
2, PPF je ve hře. Už v průběhu první aukce se špitalo, že PPF nesmyslně šroubuje cenu frekvencí, aby snížilo cenu O2, a přitom potajmu vyjednává v Madridu o převzetí české pobočky.
3, PPF se neúčastní druhé aukce záměrně. Kdyby v aukci uspělo, nesmělo by se dalších mnoho let spojit s jiným účastníkem aukce, tzn. nemohlo by koupit českou Telefóniku. Vyjednávání muselo být v pokročilé fázi už v první půlce září, kdy se PPF zbavilo své mobilní společnosti.
4, Telefónica v dubnu skvěle zablokovala vstup nové konkurence (jak si všiml Patrick Zandl). Snížením cen v rámci tarifní revoluce značně znesnadnila nově příchozí konkurenci možnost vybudovat novou síť a vydělat na ní dostatek peněz, aby se mu to vyplatilo. Možná právě proto dá PPF přednost koupi „hotového operátora“ před začátkem na zelené louce.
Zatím samozřejmě nevíme, jak vše dopadne. Přiznávat ale veřejně, že probíhají vážné rozhovory s jednou investiční skupinou, už působí velmi vážně.