Více než 80 % telefonů, které Vodafone prodal v předvánočním období, tvořily chytré telefony s operačním systémem a možností instalovat další aplikace. Jedná se o potvrzení růstového trendu několika posledních měsíců až let, kdy chytré telefony postupně vytlačují ty ostatní. Co to ale znamená?
Nejprodávanějšími telefony ve sledovaném období (listopad-prosinec 2011) byly HTC Wildfire S, Samsung Galaxy Ace a iPhone 4S. Do kategorie chytrých telefonů přitom Vodafone řadí pouze přístroje s operačním systémem a možností instalovat další aplikace. V průběhu celého roku 2011 rostl podíl prodaných chytrých telefonů přibližně o 3 % měsíčně, v předvánočním období pak vyskočil o 10 %.
Podle mého názoru to ale neznamená, že by lidé chytré telefony sami vyhledávali. Opakuje se situace, kterou jsme už u mobilních telefonů zažili několikrát (například u fotoaparátů nebo barevných displejů). Je stále těžší sehnat „rozumně vypadající“ či „rozumně funkčně vybavený“ mobil bez operačního systému, tak ani lidem, kteří žádné aplikace instalovat nechtějí, nezbývá nic jiného, než si koupit smartphone. Ten pak ale používají stejně jako „hloupý“ mobil.
Nyní je míček na straně operátorů, v jejichž zájmu je vzdělat tyto nové majitele chytrých telefonů a ukázat jim, jaké další služby mohou ve svých telefonech využívat. Dokud se toto nepovede, nemá prezentace rostoucích čísel tržního podílu smartphonů žádnou vypovídací hodnotu.