SMS oslavily 21 let, už jsou plnoleté i v USA

Reklama

První textová zpráva byla odeslána před 21 lety, konkrétně 3. prosince 1992 v britské síti Vodafone, zněla „Veselé Vánoce“. Včera tedy textovky oslavily významné narozeniny, za dobu své existence urazily bezesporu dlouhou cestu. Pojďte si ji připomenout.

První textová zpráva zněla v originále „Merry Christmas“, a jak nás Wikipedia poučuje, odeslal ji jistý Neil Papworth z počítače na mobilní telefon Orbitel 901 patřící Richardu Jarvisovi. Komerčního nasazení se ale dočkaly až o rok později, nejprve ve Švédsku, poté ve Spojených státech amerických, následně v Norsku a Británii.

Prvním účelem textovek bylo zasílat na mobil diskrétní informace o zmeškaných hovorech či vzkazech v hlasové schránce. Vzhledem k tomu, že je operátor přenáší jaksi mimochodem po různých služebních kanálech, nikdo nepředpokládal, že by se z toho mohl stát takový byznys.

Nejprve objevili kouzlo esemesek běžní uživatelé. Nechce se vám telefonovat? Pošlete krátkou zprávu, která se objeví diskrétně na displeji adresáta, aniž by musel nahlas mluvit např. v kině či divadle. Uživatelé si vyvinuli vlastní zkratkový jazyk, který umožnil obejít rozsahové omezení stošedesátiznakových zpráv. Polovina učitelů si rvala vlasy nad przněním jazyka mateřského, druhá si pochvalovala, že snahou formulovat pregnantní myšlenky v omezené délce se naopak tříbí vyjadřovací schopnosti.

Šikovní vývojáři ale brzy zjistili, že prostřednictvím textových zpráv lze posílat i jiné věci, než jsou prosté texty. Speciální zprávy obsahovaly loga či vyzváněcí tóny, které jste si mohli sami vytvořit nebo za „pár korun“ objednat hotové z internetu nebo inzerátu v tištěném časopise. Kolem toho se následně rozjel obří byznys; ten ovšem zašel na úbytě stejně rychle, jako se objevil.

Zanechal po sobě ale placené textové zprávy, Premium SMS. Vydavatelé log a melodií potřebovali za své produkty dostat nějak jednoduše zaplaceno, dohodli se proto s operátory, že když uživatel pošle určitý kód na určité číslo, operátor z jeho kreditu (či měsíčního vyúčtování) strhne podstatně vyšší částku (např. 40 Kč), přičemž o tuto cenu se s vydavatelem podělí. Premium SMS se dodnes používají k placení jízdného v MHD nebo třeba parkovného, na stejném principu fungují i dárcovské DMS.

Dnes už si bez SMS neumíme život představit. Slouží nám ke všemu možnému, od komunikace s blízkými, přes informování o příchozích e-mailech, potvrzování bankovních transakcí nebo placení za jízdné. Podle statistik odešle průměrný Čech 550 textových zpráv ročně, což činí dohromady 7,5 miliardy textovek pro celou republiku.

Reklama