Telefónice mírně klesl zisk, zvyšuje se podíl smartphonů

Reklama

Telefónica zveřejnila finanční výsledky za první pololetí 2012. Za šest měsíců vydělala 3,254 miliardy korun čistého zisku po odečtení veškerých investic, nákladů a odpisů. Vzrostl počet zákazníků, zvýšil se i podíl smartphonů mezi používanými telefony. Detaily uvnitř.

O2 zveřejnilo své neauditované finanční výsledky za první pololetí letošního roku, tedy období leden až červen včetně. Výsledky obsahují informace o činnosti všech divizí Telefóniky, tedy např. i divize pevných linek nebo slovenské dceřiné společnosti. Pokud není uvedeno jinak, následující text se týká jen mobilních telefonů.

Za první pololetí vzrostl počet zákazníků s mobilem od O2 o 2 %, dosáhl počtu 4,968 milionu. Z nově prodaných telefonů bylo 65 % s operačním systémem, podíl smartphonů v síti O2 se tak opět zvýšil, tentokrát na 23 %. (Otázkou ale zůstává, kolik uživatelů používá smartphone skutečně jako smartphone, a kolik ho bere jako drahý běžný telefon.)

O2 se ve své zprávě chlubí nárůstem zákazníků s paušálním programem (o 5,3 %), kteří jsou samozřejmě důležitější, protože hůře odcházejí a více utrácejí. To potvrzuje i průměrná útrata ARPU, která je pro zákazníky s paušálem 530,30 Kč (o 9,4 % méně než loni), zatímco u zákazníků s předplacenými kartami pouze 181,40 Kč. Průměrně pak mobilní zákazník O2 utratí každý měsíc 396,50 Kč (pokles oproti loňsku o 7 %).

Příjmy z mobilní divize činily 12,345 miliardy korun, což je o 4,5 % méně než za loňské první pololetí. O2 zajímavě rozlišuje příjmy z paušálních poplatků (4,07 miliardy korun, nárůst o 1,5 %) hovorného (3,092 miliardy korun, pokles o 11,8 %) a příjmy z ostatních služeb (3,51 miliardy korun, přibližně stejně jako loni). V poslední jmenované kategorii pak ještě poukazuje na pokles příjmů ze zpráv SMS a MMS a naopak nárůst příjmů z datových přenosů (10,5 % meziročně).

Investice (bez zahrnutí akvizice části podniků) dosáhly v prvním pololetí 2012 výše 2 173 miliardy korun (meziročně o 9,7 % méně). V tomto případě bohužel Telefónica nerozlišuje investice do své 3G sítě (pokrývá nyní 76 % populace) od investic do pevných sítí nebo slovenské pobočky.

Celkové příjmy všech divizí činily v prvním pololetí 25,165 miliardy korun, o 2,8 % méně než loni, z toho marže tvořila 40,5 % a čistý zisk po odečtení veškerých nákladů již zmiňovaných 3,254 miliardy korun (o 9,9 % méně než za první pololetí loňského roku).

Reklama