Na finanční výsledky operátorů za druhé čtvrtletí letošního roku jsem byl osobně zvědavý více než obvykle. Na jeho začátku se O2 pokusilo revolučně proměnit český telekomunikační trh a vzdát se části zisků. Inu, povedlo se.
V druhém čtvrtletí se toho stalo v telekomunikacích skutečně hodně. Na jeho začátku Telefónica O2 představila své revoluční neomezené tarify za ceny, které byly čtvrtinové oproti tomu, na co jsme byli jako zákazníci zvyklí. A lidé na takovou slevu slyšeli, tisíce jich vzaly prodejny O2 útokem a začaly se tarifů Free dožadovat. Zbylí dva operátoři byli evidentně tak prudkým snížením cen zaskočeni, reagovali sice trochu překotně, ale v podstatě okamžitě, načež po několika úpravách během pár dní až týdnů přišli s vlastní finální nabídkou neomezených tarifů za prakticky stejné ceny.
O2 tak získalo iniciativu, tolik ceněnou v šachu nebo fotbale, ve skutečnosti se ale dobrovolně vzdalo podstatné části zisku výměnou za to, že prudkou slevou přiláká dostatek zákazníků, aby se mu to ve finále vyplatilo. Manažeři španělského operátora pravděpodobně nečekali, že na jejich krok zareagují konkurenti v řádu hodin. Nicméně se O2 podařilo získat relativně dost zákazníků, na zachování finančních výnosů to ale nestačilo.
Další důležitou událostí druhého čtvrtletí je nástup virtuálních operátorů, které do svých sítí vpustili všichni – O2, T-Mobile i Vodafone. Jejich vliv se sice ještě nestačil dostatečně projevit a s nejvyšší pravděpodobností se finančně promítne až ve čtvrtletí třetím, i tak se ale jedná o fakt, s nímž je třeba počítat. Zatím také není úplně jasné, do jaké míry stávající operátoři vykazují zákazníky virtuálů ve svých statistikách (např. O2 de iure provozuje virtuála Blesk Mobil jako svou obchodní značku; jsou pak zákazníci Blesk Mobilu také zákazníci O2?), na rozřešení si budeme muset počkat až do zveřejnění podrobných výsledků.
O2: noví zákazníci, nižší zisky
Jako první své výsledky zveřejnila Telefónica O2. Za celé první pololetí si připsala 113 tisíc nových zákazníků, značnou část v inkriminovaném druhém čtvrtletí. Zatímco loni hlásila firma ke konci června 4,968 milionu zákazníků, letos je to 5,082 milionu. Bohužel se to nijak neprojevilo na tržbách, které sice dosáhly úctyhodné částky 23,9 miliardy korun, tato hodnota je ale o 5 % nižší než za stejné období předchozího roku.
Ještě více poklesl zisk, nazývaný v účetním jazyce OIBDA. Zatímco loňské první čtvrtletí mohla Telefónica vykázat svým majitelům 10,195 miliardy korun, letos je to o 10,3 % méně, tedy 9,141 miliardy. Tisková zpráva týkající se finančních výsledků zdůvodňuje pokles účetními operacemi spojenými s restrukturalizací firmy, současně ale přiznává, že výsledky naopak vylepšil prodej některých součástí české Telefóniky.
Vodafone: další pokles zákazníků
Vodafone finanční výsledky na českém trhu oficiálně nezveřejňuje, přesto se nám podařilo získat alespoň údaje o počtu zákazníků, z nichž lze nepřímo odvodit, jak se firmě daří. Na konci června loňského roku měl český Vodafone 3,321 milionu zákazníků, letos o 13 tisíc více, konkrétně 3,334 milionu.
Poslední dvě čtvrtletí v řadě ale zákazníky ztrácí, a to stále rychleji. Nejprve přišel o 17 tisíc zákazníků, když na konci roku 2012 vykazoval 3,375 milionu majitelů SIM karty a na konci března už jen 3,358 milionu. Dalších 24 tisíc zákazníků ztratil v tomtéž čtvrtletí, kdy se objevily neomezené tarify za nízké ceny. Z uvedených 3,358 milionu mu zůstalo na konci června 3,334 milionu zákazníků.
Nyní si trochu zaspekulujte – pokud O2 vzrostl počet zákazníků o sto tisíc a přitom klesl zisk o miliardu, jak asi vypadá zisk Vodafonu, když mu počet zákazníků klesl o 24 tisíc?
T-Mobile zatím své finanční výsledky za první pololetí nezveřejnil, jakmile tak učiní, doplníme je do tohoto článku. Ve třetím čtvrtletí se chystá start aukce volných frekvencí, i když operátorům se její podmínky nelíbí a O2 dokonce slibuje, že se bude bránit u českých i evropských soudů proti zvýhodňování nového operátora. Do hry pak ještě silněji zasáhnou virtuální operátoři, kteří by podle našich odhadů mohli získat až milion zákazníků. Hodně se spekuluje o prodeji české pobočky Telefóniky, zájem má jak Petr Kellner, tak ruský miliardář Jevtušenkov.