T-Mobile se pochlubil statistikami o svých zákaznících, řada z nich je poměrně zajímavá. Věděli jste třeba, jak dlouho týdně volá průměrná žena se SIM kartou T-Mobilu? Nebo co vás čeká v roce 2013, pokud jste muž a vlastníte SIM kartu téhož operátora? Jen se podívejte.
Své typické zákazníky představil operátor na příkladu dvou smyšlených figurek, Jany a Karla. Jan je o něco více, přesněji řečeno 51 % oproti 49 % Karlů. Oba jsou ještě docela mladí, Janě je 36 a Karlovi 42 let. To odpovídá statistikám, 67 % zákazníků je mladších 44 let.
Jana i Karel se svorně chlubí tím, že má ve svém věku již dvě děti. Ostatně, T-Mobile je evidentně rodinným operátorem, alespoň jedno dítě přiznává 62 % zákazníků. To ovšem taky znamená, že nemá příliš úspěch u mladých a bezdětných, přičemž do této kategorie spadají jak děti a teenageři, tak i tzv. mladí dospěli před založeném rodiny (klidně i v těch 36 letech).
Karel je Pražák, Jana bydlí v malé obci v okolí Prahy. Podle zjištění operátora je totiž nejvíc uživatelů T-Mobilu ve středních Čechách, Praze, Moravskoslezském a Ústeckém kraji, 36 % zákazníků bydlí v obci do 5 000 obyvatel, 20 % v městech nad 100 000 obyvatel.
Paušály vládnou
Oba mají smlouvy s měsíčním paušálem. Zatímco ještě v roce 2004 mělo paušál stěží 25 % zákazníků a v roce 2009 ztrácely paušály v poměru 49:51, nyní je situace přesně opačná. Smlouvu s paušálem má 54 % zákazníků T-Mobilu, na předplacené karty tedy zbývá 46 %.
Ono se to vyplatí, protože průměrný zákazník T-Mobilu provolá týdně 30 minut (na 20-50 čísel) a odešle 15 textovek. Měsíčně tak utratí přibližně 400 Kč (průměrné ARPU 370 Kč). Občas se vyskytne nějaký problém, a tak každý 4. zákazník aspoň jednou za měsíc zavolá na infolinku. To si musí uvědomit všichni, kdo chtějí přejít k operátorům, u nichž je volání na infolinku zpoplatněno. Průměrně musí vyřídit operátoři 1,4 milionu hovorů měsíčně, jeden trvá něco málo přes čtyři minuty.
Jaký mají obě postavičky mobil? Jana nejspíš nějaký běžný, bez operačního systému. Takových je v síti T-Mobilu ještě 80 %, navíc 57 % zákazníků má „jen takový obyčejný mobil“. Pro někoho možná překvapivé je, že 36 % mobilů, s nimiž se aktuálně v síti T-Mobile volá, nese na sobě značku Nokia.
Karel má pravděpodobně smartphone, možná některý z těch nejoblíbenějších, kam patří Nokia 5230, Samsung Galaxy Mini, Nokia E52, Nokia C5-00 5MP, Nokia C5-03, Samsung Galaxy Ace, iPhone 4, Nokia 500, Nokia C5-00 nebo Samsung Galaxy SII. To jsou opět telefony s operačním systémem, které se nejčastěji přihlašují do sítě T-Mobile. Naopak podle prodejů za rok 2012 vypadá pořadí top smartphonů úplně jinak: Nokia C5-00 5MP, Nokia 500, Samsung Galaxy Mini 2, Samsung Galaxy S III, Samsung Galaxy S II, Samsung Galaxy S Advance, Sony Ericsson Live with Walkman, HTC Explorer, HTC Desire C a iPhone 4S 16GB.
Mimochodem, aktuálně je v nabídce 41 telefonů, z čehož 32 jsou smartphony. Tomu pak odpovídají zvyšující se prodeje. Z telefonů, které operátor dokázal zákazníkům prodat na začátku roku 2012, tvořily smartphony 40 %, na konci roku už to bylo více než 70 %. Celkově se mobilů s operačním systémem prodalo 250 tisíc, což je v podstatě polovina všech prodaných přístrojů.
Data? Chci víc, víííííííc!
Karel má tedy smartphone. Kromě telefonování s ním samozřejmě i datuje. Jak by taky ne, 40 % žen a 60 % mužů využívá data, přičemž 89 % uživatelů datových přenosů je mladších než 54 let. Karel má určitě dítě, 68 % lidí, kteří používají data v mobilu, mají rodinu aspoň s jedním dítětem. Naznačuje to opět, že mladí a bezdětní zase až tolik nedatují?
Od roku 2010 došlo k navýšení spotřeby dat o více než 600 %,nárůstu počtu uživatelů dat o 400 %, nárůstu průměrné konzumace dat na uživatele o 500 %. Nejvíce zákazníci datují od probuzení, přes snídani, až po usazení v práci (jinak řečeno v době 7–9) a pak cestou domů, u večeře a televizních zpráv (17–20). O víkendu datový provoz výrazně klesá
Průměrná spotřeba mezi zákazníky, kteří používají datový balíček k hlasovému tarifu je 160 MB, většina se vejde do 150 MB. Lidé se specializovanými tarify se tak zkrátka nedrží, průměrně stáhnou 1,6 GB dat měsíčně, většině stačí ale 1,2 GB. To samozřejmě vyplývá z jiného používání, datové balíčky slouží k práci a zábavě v mobilu, datové tarify si pořizujeme k notebooku.
K čemu data využíváme?
Studenti a mladí lidé obecně se s mobilem baví, snaží se být v kontaktu s přáteli, hodně sdílí věci na sociálních sítích. To samozřejmě není všechno, na mobilu si vyhledávají věci ke studiu, brigádám a podobně. Naopak my starší se věnujeme spíše e-mailům, prohlížíme webové stránky týkající se koníčků, vyhledáváme zboží do domácnosti nebo porovnáváme ceny. S mobilem zkrátka o něco více pracujeme, o něco méně se bavíme.
A co se s Janou a Karlem stane v roce 2013? I o tom má T-Mobile docela jasnou představu. Jana si s největší pravděpodobností koupí chytrý telefon, nejspíš bude mít v sobě operační systém Android. To zvýší její touhu po datech v mobilu, takže ji čeká objednávka datového balíčku, možná rovnou tarifu.
Karel už má tyto dětské krůčky za sebou, takže se poohlédne spíš po telefonu s LTE. Že bude mít operační systém, to je jasné, i v tomto případě je nejpravděpodobnější Android, který v současnosti trh se smartphony pěkně válcuje. LTE je ale proklatě rychlé, takže se člověk občas zapomene. Karlovi se rozhodně bude hodit plnohodnotný internetový tarif.
Co myslíte, vyjdou T-Mobilu jeho předpovědi?