Vánoční provoz v sítích operátorů

Reklama

Dva největší operátoři zveřejnili statistiky provozu ze Štědrého dne. Trend je u obou stejný – lidé přesouvají svá přání na data, tedy messengery a sociální sítě. Počty klasických zpráv a hovorů klesají.

T-Mobile: Jasný přesun k datům

Během Štědrého dne uskutečnili Češi v síti T-Mobile 15 604 805 hovorů a odeslali 10 715 934 textových zpráv. Nejvíce hovorů proběhlo v čase od 10.00 do 11.00, kdy zákazníci uskutečnili 1 887 249 hovorů. Ve srovnání s předchozím rokem klesl počet hovorů o 6,4 %.

Virtuální přesun Čechů do online prostoru dokládá i menší počet odeslaných SMS zpráv, který na Štědrý den v meziročním srovnání poklesl o 21 %. Klesá i množství odeslaných multimediálních zpráv, kterých letos bylo 300 954, což je o 18 % méně než loni v tomto období. Nejvíc SMS bylo odesláno v čase 10.00-11.00 hod., u MMS pak byla nejrušnější hodinou 12.45 – 13.45.

Datový provoz zaznamenal na Štědrý den nárůst, v meziročním srovnání o 15 % na 1 651 TB. Lidé využívali data už v časných ranních hodinách a špička pak nastala večer okolo 21.15 hod. Nižší počet hovorů i SMS spolu s rostoucím objemem využitých dat tak potvrdil, že Češi dávají v komunikaci s nejbližšími stále častěji přednost messengerům a chatovacím aplikacím.

O2: všichni přejí přes WhatsApp

Během 24. prosince 2021 uskutečnili zákazníci O2 celkem 13 943 169 hovorů, poslali 12 195 718 SMS a 392 937 MMS. Nejvytíženějším časem pro volání i odesílání SMS bylo tradičně dopoledne od 10.00 do 11.00 hod. Počet hovorů klesl oproti loňskému roku o 4 %, počet odeslaných SMS o 13 %.

Každým rokem naopak přibývá počet vánočních přání, která lidé posílají prostřednictvím sociálních sítích, messengerů či e-mailů. O letošním Štědrém dnu tak v síti O2 padl nový vánoční rekord v objemu přenesených dat. „Největším rekordmanem je přitom aplikace Whatsapp, u které došlo k meziročnímu nárustu v objemu přenesených dat o 70 %,“ říká Kateřina Mikšovská, tisková mluvčí O2.

Sociální sítě přitom zažívají během 24. prosince dvě výrazné provozní špičky – první v dopoledních hodinách, která kulminuje krátce po poledni, a druhou kolem deváté hodiny večerní. „Mezi 17.00 a 20.00 dochází na sociálních sítích k výraznému propadu datového provozu. Lidé odkládají své telefony, usedají ke štědrovečerní večeři nebo se přesouvají ke stromečku. Teprve poté se na sociální sítě vrací,“ vysvětluje Mikšovská s tím, že celkový datový provoz se na Štědrý den oproti loňsku zvýšil o 31 % na 2 143 TB.

Reklama