Viděli jsme některé vize, které se bude český vyhledávač Seznam.cz snažit prosadit v nejbližších letech. Některé z nich jsou hodně odvážné, některé fungují už dnes.
Seznam.cz na českém trhu úspěšně bojuje s nadnárodním Googlem, nejspíš podle aktuální konjunkce Marsu s Kuřátky se přetahují o to, kdo bude mít podíl 49 % a kdo 51 %. Seznam se ale rozhodl vsadit na znalost lokálního trhu a spolupráci s lokálními weby.
To v praxi znamená například to, že když zadáte do vyhledávače jméno politika, Seznam.cz se spojí se serverem Demagog.cz a na prvních místech zobrazí stručnou informaci z Wikipedie, přehled hodnocení pravdivosti výroků z Demagogu a teprve potom to, co jsme až dosud od vyhledávače očekávali – seznam stránek obsahujících jméno politika.
Pokud vás nebaví politici, zkuste totéž se zvířátky. Seznam.cz udržuje databázi zvířat v jednotlivých zoologických zahradách, a měl by vám hned po informacích z Wikipedie zobrazit tu nejbližší, kde můžete kupříkladu lva vidět.
Odvaha nebo vizionářství?
Od vzniku prvních internetových vyhledávačů se spoléháme na takzvané organické hledání. Díky tomu vypadají všechny vyhledávače na světě stejně. Zadáte heslo a zobrazí se nějakým způsobem seřazené stránky, které toto slovo obsahují. Trochu se pozapomnělo na základní účel vyhledávačů, to je vyhledat informaci, kterou hledáme.
Seznam uvažuje o tom, že by do budoucna organické výsledky poněkud potlačil. Na hlavní obrazovce by se postupně mělo objevovat více a více informací, které pro vás vyhledávač předžvýká.
Pokud se rozhodnete vyhledat název určitého obchodu, prohlížeč zjistí vaši aktuální polohu, zobrazí adresu nejbližšího obchodu hledané značky, otevírací dobu v daný den a třeba ještě informaci o právě probíhajících akcích. Teprve někde hluboko daleko se objeví klasické vyhledávání v té podobě, jak ho známe dnes.
Seznam.cz chce vycházet hlavně ze svých služeb, jako jsou Firmy nebo Mapy. Kromě toho zapojí nejrůznější lokální partnery, jako již zmíněný Demagog.cz nebo web zoologických zahrad.
Jedná se zatím o první nesmělé návrhy. Nikde není řečeno, že Seznam nakonec k odvážnému kroku sáhne, nebo kdy to bude. Nejpravděpodobnější varianta je taková, že budou postupně přibývat karty s doplňkovými informacemi a nenápadně se zmenšovat okno s organickými výsledky. Seznam bude testovat, jak na to uživatelé zareagují, a podle toho se zachová.