Novela zákona o elektronických komunikacích umožňuje operátorům vybírat poplatek za to, když chce někdo přejít k jinému operátorovi a po tom původním chce vrátit nevyčerpaný kredit. Vodafone se tento poplatek rozhodl nevybírat.
ČTÚ se rozhodl zkontrolovat, jestli poplatky navržené jednotlivými operátory odpovídají skutečným nákladům. A ty rozhodně nejsou nulové. Předně musíte nevyčerpaný kredit nějakým způsobem vrátit zákazníkovi, nejlépe samozřejmě bankovním převodem, který samozřejmě něco stojí.
Další nákladovou položkou je lidská práce. Někdo musí přijmout a zpracovat žádost o navrácení kreditu, zkontrolovat všechny náležitosti a zadat výše uvedený příkaz. Velká část těchto činností je samozřejmě automatizovaná, ale úplně bez lidí se neobejde. Je totiž potřeba ověřit totožnost zákazníka. Předplacené karty jsou v principu anonymní a je potřeba dát pozor na to, aby si někdo jejich prostřednictvím nevyplácel černé peníze.
Vodafone vyhodnotil, že za duben a květen vyřizoval jen 17 žádostí o vracení kreditu, a že více než polovina zákazníků měla v době přechodu kredit vyčerpaný pod 2 Kč. Proto se rozhodl, že nebude situaci výběrem poplatku komplikovat a vyřídí podané žádosti zdarma.