Zákazníků více, peněz méně [finanční výsledky operátorů]

Operátoři vyhlásili své finanční výsledky za třetí čtvrtletí roku 2013. Kdo dopadl lépe a kdo hůře? T-Mobile i O2 hlásí nárůst zákazníků, s penězi už to není tak slavné. Vodafone tradičně výsledky na lokálních trzích neoznamuje a zatím nejsou k dispozici ani globální čísla.

O2: Noví zákazníci, pokles marže

O2 získalo 117 tisíc nových zákazníků, mobily s jeho logem na displeji tedy používá 5,1 milionů Čechů. Na první místo to ale nestačí, to i nadále patří T-Mobilu. Za prvních 9 měsíců roku 2013 bylo v síti O2 provoláno celkem 7 909 milionů minut. Podíl zákazníků s chytrými telefony tak v síti O2 ke konci září 2013 přesáhl 32 %, což představuje meziroční nárůst o jednu třetinu. I díky tomu se také meziročně zdvojnásobily výnosy z internetu v mobilu. Mezi nejprodávanější chytré telefony ve třetím kvartálu patřily Samsung SIII mini, Huawei Ascend Y300 a Nokia Lumia 520.

Celkové konsolidované provozní výnosy se v prvních devíti měsících 2013 snížily meziročně o 5,8 % na 35 579 mil. Kč. Provozní výnosy bez zahrnutí vlivu nižších terminačních poplatků, které nemají přímý dopad na provozní zisk, klesly meziročně o 1,7 %. Finanční ukazatel OIBDA (provozní zisk před zahrnutím finančních nákladů, zdaněním, odpisy a amortizací) poklesl v prvních devíti měsících 2013 na 14 miliard korun, to je meziročně o 9,3 %. Marže se po dlouhé době dostala pod magickou čtyřicetiprocentní hranici, O2 vydělalo 39,4 % z vaší útraty.

T-Mobile: Marže klesá, zákazníci rostou

T-Mobile hlásí 235 tisíc nových zákazníků, celkový počet na konci září tak dosáhl úctyhodné hodnoty 5,73 milionů, díky čemuž zůstává T-Mobile i nadále největším mobilním operátorem v Česku. Výnosy z mobilních služeb činily v daném období 15 miliard korun, což je o 16,2 % méně než loni. Po odečtení nákladů zůstala T-Mobilu EBITDA ve výši 7,891 miliardy korun. I v tomto případě došlo k poklesu, tentokrát o 16,4 %, marže ale zůstala bezpečně nad čtyřicetiprocentní hranicí – 44,4 %, i když loni byla přeci jen o něco vyšší (47,7 %).

Větší starosti ale nejspíš T-Mobilu dělá pokles průměrné útraty vyjádřené ukazatelem ARPU. Průměrný zákazník T-Mobilu totiž v lednu až září utratil 294 Kč (429 Kč zákazník s paušálem, 119 Kč zákazník s předplacenkou), zatímco za stejné období roku 2012 to bylo o 20,5 % více, konkrétně 370 Kč (552 Kč pro zákazníky s paušálem a 146 Kč pro zákazníky s předplacenkou).