Zatímco doposud mohl být při změně mobilního operátora převod čísla dokončen až za 34 dní, od 1. února 2018 na to mají poskytovatelé pouze 10 dní. Rozhodla o tom loňská novela zákona o elektronických komunikacích, která vstoupila v účinnost až nyní.
Ještě do konce ledna platilo pravidlo, že mobilní operátor mohl zahájit proces přenosu čísla až po uplynutí výpovědní lhůty. Jelikož výpovědní lhůta trvá jeden měsíc a proces přenosu čísla 4 dni, mohli klienti čekat na změnu i 34 dní.
Tomu je ale od druhého měsíce letošního roku konec. Chce-li zákazník přejít ke konkurenci, chce-li si ponechat své staré telefonní číslo a nechce-li se domluvit s operátorem jinak, pak musí poskytovatel přenést číslo do 10 dnů. Stejná pravidla platí jak pro velkou trojku operátorů, tak i pro menší virtuální společnosti.
Postup procesu přenesení čísla
- Jako první musí klient podat žádost o přenesení čísla u přejímacího poskytovatele služeb.
- Druhý den přejímací operátor čeká na podání výpovědi zákazníkem, kdy zároveň také zašle objednávku opouštěnému operátorovi.
- Dalším důležitým bodem je, aby opouštěný operátor potvrdil objednávku přejímacímu operátorovi.
- Jako poslední musí přejímací operátor informovat o datu přenesení do RNPDB (Reference Number Portability Database). Tento den zúčastněné subjekty také stahují plán portace a směrovací údaje. Od půlnoci je následně telefonní číslo připraveno k přenesení k novému poskytovali.
Celému procesu ale ještě něco předchází. Zákazník musí požádat svého poskytovatele služeb o tzv. ČVOP, což je kód pro přenos čísla. Tento kód je platný rovných 60 dní a je jen na zákazníkovi a novém operátorovi, na kdy se domluví na přenosu. V tuto dobu klient získá také novou SIM kartu, ta je ale funkční až po zdárném dokončení celého procesu.
Lákají-li vás neomezené tarify u konkurence, rozhodně se tak nemusíte atraktivní nabídky vzdávat kvůli zdlouhavému a náročnému procesu. Vše je vyřízeno rychle a za pomoci nového poskytovatele.
Co když se rozhodnete změnit operátora i telefonního číslo?
Se změnou čísla může být změna operátora delší. Jestliže přecházíte od stávajícího operátora k novému, a kromě toho, že chcete levnější tarif a lepší mobilní internet, chcete i nové telefonní číslo, pak výpovědní lhůta nadále trvá 30 dní.
Co dál nového přinesl zákon o elektronické komunikaci?
Novela zákona o elektronické komunikaci vstoupila v platnost 2. září 2017. Kromě zkrácení doby přenosu čísla stanovila výpovědní lhůtu na maximálně 30 dní a nařídila operátorům, že musí při jednostranné změně smlouvy zákazníky informovat alespoň měsíc předem a umožnit jim odstoupit od smlouvy bez sankcí. V případě smlouvy na dobu určitou musí klienta o prodloužení sami požádat.